دانستنی ها

بیماری های چشم گربه ها | دلایل بیماری های چشمی و راه های درمان

بیماری های چشم گربه ها

مریضی های چشمی گربه ها چگونه است؟

چشمان گربه معمولاً شفاف، درخشان و کمی گنگ به نظر می رسد. آنها ممکن است ممکن است به چشمان خود پنجه بزنند یا صورت خود را به مبل یا فرش بمالند و این نشانه شروع مشکلات چشم گربه ها است. در این حالت میتوان احتمال داد که حیوان شما دچار یکی از بیماری های چشم گربه شده است. در این صورت ممکن است بعضاً شاهد ترشح از چشم های گربه ها باشیم. هر چیزی از یک سرماخوردگی ساده تا یک بیماری جدی می تواند باعث ترشح چشم گربه ها شود. ما شما را در ادامه با چند مورد از علل شایع بیماری های چشم گربه  آشنا خواهیم کرد.

همچنین به شما زمان مراجعه به دامپزشک و کارهایی که می توانید در خانه برای کمک به گربه خود انجام را خواهیم گفت.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: ریزش موی گربه

دلیل تخلیه چشم

چشم هایسالم باید به صورت روشن و شفاف باشند. بیماری های چشم گربه می تواند دوست شما را بسیار اذیت کند. از جمله علائم مریضی های چشمی گربه میتوان به پنجه کشیدن چشم، بستن چشم ها و پلک زدن مداوم اشاره کرد. مشکلات چشم گربه ها می تواند منجر به عواقب مخربی از جمله جراحی یا نابینایی گربه بشود. همیشه وقتی متوّجه علائمی همچون ترشح چشم گربه ها یا تحریک مداوم  چشم توسط گربه میشوید سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید. مراجعه دیر شما به دامپزشک قطعاً میتواند منجر به تخلیه چشمان گربه یا آسیب جدی به آنها شود.

در زیر برخی دلایل بیماری های چشم گربه ها را باهم برسی میکنیم.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: چاقی گربه

دلایل مشکلات چشم گربه ها

  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی گربه

این ویروس ها می توانند شامل ویروس هایی مانند ویروس گربه سانان، بیماری تنفسی مسری، پنومونیت یا رینوتراکت (ویروس هرپس)، باکتری ها و پروتوزوآ باشند. علائم این بیماری که منجر به بیماری چشم گربه میشود ممکن است خفیف باشد. یا ممکن است به یک چیز بسیار جدی تبدیل شود و  باعث ترشح  چشم گربه ها که چسبناک و چرک مانند است بشود.

  • ورم ملتحمه (چشم صورتی)

ورم ملتحمه یکی دیگر از عواملی است که مشکلات چشم گربه ها را به وجود می آورد. التهاب پوشش صورتی روشن اطراف چشم یکی از عوامل بیماری های چشم گربه است. التهاب ملتحمه می تواند باعث شود که چشمان گربه شما قرمز و متورم شود. این تورم و تغییر رنگ میتواند در یک چشم یا دو چشم گربه باشد. بعضاً این موارد میتواند با ترشحات مخاطی واضح و اشک همراه باشد. التهاب ملتحمه همراه با تب، اسهال و مشکل تنفس همراه است و می تواند به پریتونیت عفونی که ممکن است کشنده باشد اشاره کند. هرچند باید بدانید که این خیلی شایع نیست.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: درماتوفیتوز گربه

  • اختلالات قرنیه

چشمان گربه دارای قرنیه ای با سطح گنبدی شکل که جلوی چشم را می پوشاند است. این قرنیه می تواند ملتهب، آسیب دیده یا زخمی بشود. در نتیجه ممکن است منجر به کدر شدن چشم گربه یا پلک زدن بیش از حد، التهاب و افزایش تولید اشک شود. این موضوع میتواند در نهایت منجر به بیماری چشم گربه بشود.

  • خشکی چشم

خشکی چشم می تواند منجر به التهاب قرنیه چشم، قرمزی چشم و در صورت عدم درمان کور شدن گربه شود. از آنجا که قسمت آبکی اشک از بین رفته است، ممکن است ترشح چشم گربه ها زرد و غلیظ شود. در این میان سایر دلایل بیماری های جشم گربه نیز وجود دارند که کمی ساده تر به نظر میرسند. از جمله آنها میتوان به آلرژی، رفتن یک جسم خارجی در چشمان گربه یا مشکلات پلک سوم را نام برد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: کرم های گربه ها

شرایط بسیار زیادی وجود دارد که منجر به ترشح چشم گربه ها می شود. به همین دلیل شما باید قبل از انجام هرگونه درمان مریضی های چشم گربه بر روی دوست کوچک خود باید با دامپزشک صحبت کنید. بسته به آنچه دامپزشک تشخیص میدهد، درمان تخلیه چشم گربه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی گربه

درمان هایی که روی گربه انجام میشود به علت عفونت و همچنین میزان جدی بودن آن بستگی دارد. ممکن است در این مورد دامپزشک برای درمان بیماری چشم گربه داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، ضد احتقان و مایعات را تجویز کند.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: دیابت گربه ها

  • ورم ملتحمه

گرده، گرد و غبار، علف های هرز یا سایر عوامل تحریک کننده می توانند باعث التهاب ملتحمه شوند. مشکلات چشم گربه ها در این مورد ممکن است با پماد استروئید درمان شود. اگر بیماری چشم گربه ناشی از عفونت باکتریایی باشد ممکن است از پمادهای آنتی بیوتیکی استفاده شود.

  • اختلالات قرنیه

درمان چشمان گربه در این مورد به آنچه قرنیه گربه شما را ناراحت می کند بستگی دارد. این درمان ها ممکن است شامل تمیز نگه داشتن چشم، پماد یا قطره آنتی بیوتیکی چشم باشد. همچنین دامپزشک میتواند از قطره هایی که باعث بهبودی  یا از بین بردن بافت سست قرنیه میشوند استفاده کند. در بعضی از مواردی که این درمان برای بیماری چشم گربه جوابگو نیست دامپزشک ممکن است جراحی انجام دهد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: ویروس سرطان خون گربه (FELV)

  • خشکی چشم

بسیاری از موارد می توانند باعث خشکی چشمان گربه شوند. از بیماری های ایمنی گربه گرفته تا بیماری های پیچیده و تخصصی تر. درمان این بیماری چشم گربه می تواند شامل قطره یا پماد چشمی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، آنتی بیوتیک یا اشک مصنوعی باشد.

با مشاهده بیماری های چشم گربه چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه کرد؟

مشکلات کوچک چشم گربه ها می توانند به سرعت به شرایط جدی تبدیل شوند. اگر علائمی مانند ترشحات چشم گربه ها ظرف 24 ساعت برطرف نشد بلافاصله با دامپزشک صحبت کنید. هر چه این صحبت دیر تر شود خطری که چشمان گربه شما را تهدید میکند جدی تر میشود. این کار بسیار مهم است و در درمان بیماری های چشم گربه شما تاثیر خواهد داشت. اگر داروهایی مربوط به یک مشکل چشمی دارید، از آنها روی چشمان گربه خود استفاده نکنید.

مشکلات مختلف چشم گربه ها، داروهای مختلفی را می طلبد و در نهایت می توانید با استفاده از داروی اشتباه صدمه جدی وارد کنید.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)

مراقبت در منزل: نکاتی برای سالم نگه داشتن چشم ها

با انجام واکسن های سالانه، جلوگیری از ازدحام بیش از حد گربه ها در خانه و برسی مرتب چشم میتوانید از آنها محافظت کنید. برسی چشمان شامل چک کردن قرمزی، کدر شدن، تغییر رنگ یا شکل جشم باشد. همچنین عواملی مانند ترشح چشم گربه ها یا حساسیت به نور، را میتوانید چک کنید تا از بروز مشکلات چشم گربه ها جلوگیری کنید. برای اینکه با خیال راحت ترشح چشم گربه خود را بردارید و آنها را راحت تر کنید منتظر قرار ملاقات با دامپزشک نمانید. شما میتوانید خود را با یک کیسه پنبه و این نکات ساده از مسلح کنید:

  • اول شما باید یک پنبه را به آب آغشته کنید. سپس ترشحات چشم گربه را از گوشه چشم به سمت خارج پاک کنید. همچنین سعی کنید برای هر چشم از یک پنبه تازه استفاده کنید.
  • در عین استفاده از موارد گفته شده از هر قطره یا شستشوی بدون نسخه استفاده نکنید. این کار را در صورتی انجام دهید که دامپزشک آن را تجویز کرده باشد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: بیماری های رایج گربه ها

درمان صحیح بیماری های چشم گربه می تواند برای سلامتی دوست کوچک شما بسیار حیاتی باشد. پس سعی کنید همیشه با یک دامپزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید گربه شما از این بیماری ها در امان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.