دانستنی ها

دیابت گربه ها | شناخت، پیشگیری و درمان دیابت در گربه ها

دیابت گربه ها

دیابت گربه ها چیست؟

دیابت گربه ها یک بیماری پیچیده است که در اثر کمبود هورمون انسولین یا پاسخ ناکافی به انسولین ایجاد می شود. دیابت یک بیماری کاملاً مزمن است که میتواند بدن را به مرور زمان دچار مشکل های دیگر هم بکند. این دیابت تفاوتی با دیابت انسان ها ندارد و میتواند همان مشکل ها را برای گربه شما ایجاد کند. بعد از غذا خوردن گربه، سیستم گوارشی او مواد غذایی را به اجزاء مختلف تجزیه میکنند. این احزاء عبارتند از گلوکز که توسط انسولین به سلول های او منتقل می شود ، می شکند.

وقتی گربه انسولین تولید نمی کند یا نمی تواند از آن به طور معمول استفاده کند، سطح قند خون او بالا می رود. نتیجه آن افزایش قند خون است که در صورت عدم درمان می تواند مشکلات بهداشتی پیچیده ای را برای گربه ایجاد کند. درک این نکته مهم است که دیابت گربه ها به عنوان یک اختلال قابل کنترل در نظر گرفته می شود. بسیاری از گربه های دیابتی می توانند زندگی سالم و شادی داشته باشند. حتی ممکن است برخی از آنها بهبودی های خیلی خوبی پیدا کنند!

دیابت گربه را می توان به دو  دسته تقسیم بندی کرد:

  1. نوع 1 (عدم تولید انسولین)
  2. نوع 2 (اختلال در تولید انسولین همراه با پاسخ ناکافی به هورمون)

دیابت نوع 2 گربه ها بعضا می توانند به دیابت نوع 1 تبدیل شود. در حقیقت، زمانی علائم دیابت گربه ها نمایان میشوذ، اکثرا  تشخیص داده می شود که آنها از نوع اول هستند. برای درمان دیابت گربه ها و بقای آنها به انسولین درمانی نیاز دارند. گربه های مبتلا به بیماری نوع 2 ممکن است به سایر اشکال درمانی نیز پاسخ دهند.

علائم دیابت در گربه ها

دیابت میتواند علائم زیادی داشته باشد که شما از آن بی خبر هستید. دانستن این علائم میتواند به شما کمک کند تا زودتر گربه خود را برای درمان به دامپزشک ببرید. ما در ادامه به شما یک سری از علائم دیابت گربه ها را خواهیم گفت.

موارد زیر علائم ابتلا به دیابت در گربه شما است:

  • تغییر در اشتها (افزایش یا کاهش)
  • کاهش وزن شدید
  • تشنگی بیش از حد و یا افزایش مصرف آب
  • افزایش ادرار
  • ادرار کردن در مناطقی غیر از جعبه بستر
  • نفس کشیدن های غیرمعمول
  • بی حالی شدید و مداوم
  • کم شدن آب بدن
  • نا مرتب شدن موهای بدن گربه
  • عفونت مجاری ادراری

علل دیابت گربه ها

علت دقیق دیابت مشخص نیست. اما ژنتیک، بیماری لوزالمعده، داروهای خاص و رسوب غیرطبیعی پروتئین در پانکراس می تواند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد. به نظر می رسد مهمترین عوامل در پیشرفت دیابت چاقی، جنسیت (گربه های نر بیشتر از ماده ها مبتلا هستند) و سن گربه است.

تشخیص دیابت

برای تشخیص صحیح دیابت، دامپزشک ابتدا اطلاعات مربوط به علائم بالینی گربه شما را جمع آوری می کند. پس از این کار معاینه فیزیکی انجام می دهد و آزمایش خون و آزمایش ادرار را برای گربه شما انجام میدهد.

درمان دیابت

دیابت در هر گربه متفاوت است و به درمان پاسخ متفاوتی خواهد داد. درمان دیابت میتواند بر اساس موئلفه های مختلفی انجام بشود. بر اساس شدت، علائم بیماری و سایر موارد بهداشتی میتوان نوع درمان را تعیین کرد که می تواند کمی درمان را پیچیده کند. هنگام تشخیص علائم دیابت گربه ها بعضی از آنها به شدت بیمار هستند. آنها برای تنظیم سطح قند خون خود به مدت چند روز نیاز به مراقبت شدید در مراکز دامپزشکی دارند. گربه هایی که هنگام تشخیص برای اولین بار ثبات بیشتری دارند ممکن است به داروهای خوراکی یا رژیم غذایی با فیبر بالا پاسخ مثبت دهند.

برای بیشتر گربه ها، تزریق انسولین برای تنظیم کافی قند خون ضروری است. هنگامی که درمان انسولین برای حیوان خانگی شما شروع شد، معمولاً بر اساس وزن، به شما نشان داده می شود که چگونه تزریق انسولین خود را در خانه انجام دهید. علاوه بر این دامپزشک شما  ممکن است به شما نشان دهد که چگونه آزمایشات گلوکز را در خانه انجام دهید. همانطور که ممکن است بدانید، بسیار  مهم است که به گربه خود هر روز در یک زمان مشخص انسولین بدهید. همچنین بسیار مهم است که وعده های غذایی منظم را همراه با داروهای گربه به او بدهید.

این باعث می شود که مواد مغذی افزایش یافته در خون با اوج سطح انسولین همزمان شود. این باعث می شود که میزان قند وی بیش از حد زیاد یا خیلی کم نشود. می توانید با دامپزشک خود یک برنامه تغذیه متناسب با دارو های گربه خود تهیه کنید. همچنین بسیار مهم است که در تغذیه گربه های مبتلا به دیابت از مصرف غذاهایی که گلوکز زیادی دارند خودداری کنید.

پیشگیری از دیابت

یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم می تواند تا حد زیادی از بروز دیابت گربه ها جلوگیری کند. جدا از سایر موارد ذکر شده، این روز ها ثابت شده است که چاقی در مقاومت به ترشح  انسولین نقش دارد. این ها قسمت کوچکی از کار هایی است که شما میتوانید برای پیشگیری انجام دهید. در ادامه به موارد بیشتری میپردازیم تا شما بتوانید از ایجاد این بیماری در بدن گربه خود جلوگیری کنید.

راه کار های پیشگیری از بروز دیابت

  • حذف غذا های دارای قند مصنوعی از رژیم غذایی گربه

همانطور که میدانید استفاده از قند های مصنوعی یکی از علل اصلی دیابت است. شما با به صفر رساندن این قند ها در رژیم غذایی گربه میتوانید به سلامتی و پیشگیری از دیابت جلوگیری کنید.

  • انجام فعالیت های روزانه بیشتر توسط گربه و ورزش های مداوم روزانه

شما میتوانید گربه خود را با بردن به پیاده روی از بروز بیماری دیابت ایمن کنید. دیابت گربه ها میتواند در اثر کم تحرکی و جمع شدن انرژی غذای مصرفی در بدن گربه باشد.

  • نوشیدن آب به مقدار زیاد

همیشه یک ظرف آب تمیز و ساده را در اختیار گربه خود قرار دهید. مصرف آب تا حدود زیادی میتواند گربه شما را در برابر بیماری دیابت ایمن کند.

  • کم کردن وزن در صورت داشتن اضافه وزن

در مرحله اول نباید بگذارید که گربه شما دچار اضافه وزن شود. اما اگر این اتفاقق رخ داد باز هم شما میتوانید جلوی این مسئله را بگیرید. سعی کنید با استفاده از رژیم و فعالیت در برنامه روزانه گربه وزن او را کم کنید.

  • داشتن یک رژیم غذایی مناسب

شما باید برای گربه خود از زمان بچگی تا زمانی که بالغ میشود از یک رژیم غذایی استفاده کنید. این رژیم غذایی میتواند به رشد اصولی گربه شما کمک کند و از بروز دیابت جلوگیری کند. همچنین شما باید برای گربه خود غذایی مناسب با سن او تهیه کنید، این غذا باید یک غذای کامل باشد. شما میتوانید برای تهیه غذای گربه به لینکی که در صفحه قرار گرفته است مراجعه نمایید.

  • استفاده از فیبر زیاد در رژیم غذایی گربه

شما میتوانید با استفاده زیاد فیبر در رژیم غذایی گربه از بروز دیابت در آن جلوگیری نمایید

  • عدم استفاده از غذا هایی که در آن ها اصلاح ژنتیکی انجام شده است

سعی کنید از غذاهایی برای گربه خود استفاده کنید که ارگانیک باشند. غذا هایی که در آنها اصلاح ژنتیکی انجام شده است میتوانند زمینه ساز انواع بیماری ها در گربه شما باشند. همانطور که دیدید بیماری دیابت به سادگی میتواند گربه شما را درگیر خود کند. به همین دلیل باید قبل از وقوع این مسئله باید برای جلوگیری از آن اقدام کنید.

2 دیدگاه در “دیابت گربه ها | شناخت، پیشگیری و درمان دیابت در گربه ها

  1. علی گفت:

    سلام. مرسی از اطلاعاتی که گذاشتین مفید و موثر واقع شد. به سایر دوستان هم پیشنهاد میکنم که حتی اگر گربشون دیابت نداره هم این مطلب رو برای پیشگیری از اون بخونن واقعا آگاهی میده نسبت به یک سری از چیزا.

    1. manager گفت:

      سلام امیدوارم لذت برده باشید. بله قطعاً همینطور هست در بیماری دیابت اوّلین سنگر برای محافظت از گربه پیشگیری هست که اگر اون از بین بره کار برای صاحب گربه به مراتب سخت تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.