دانستنی ها

ریزش موی گربه | دلایل و راه های درمان ریزش موی گربه

ریزش موی گربه

ریزش موی گربه چیست و به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

آیا تار به حال شده است که احساس کنید که خز گربه شما به اندازه معمول ضخیم نیست؟ یا متّوجه شده اید که یک تکه طاسی بر روی بدن گربه شما وجود دارد؟ دلایل کچلی گربه یا همان آلوپسی گربه بسیار زیاد هستند که باعث می شود گربه شما خز خود را از دست بدهد. همیشه این نکته مهّم است که دامپزشک خود را برای درمان ریزش موی گربه در جریان بگذارید. معاینه گربه توسط دامپزشک همیشه بهترین راه برای تشخیص هرگونه علائم بیماری احتمالی در اسرع وقت است. در اینجا برخی از دلایل کچلی گربه یا همان آلوپسی گربه وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

به خاطر داشته باشید که این لیست دلایل جامع نیست. در صورت نگرانی در مورد سلامتی حیوان خانگی خود همیشه باید با دامپزشک خود صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: چاقی گربه

عواملی که باعث ریزش موی گربه میشوند چه هستند؟

دلایل ایجاد کچلی گربه، که به آن آلوپسی گربه نیز می گویند، می تواند تحت چندین عامل مشترک باشد. وقتی فهمیدید که چه چیزی باعث می شود گربه خز خود را از دست دهد سپس به دنبال درمان ریزش موی گربه بگردید. شما با درمان مناسب میتوانید برای ایجاد احساس خوب دوباره در گربه خود تلاس کنید و دوباره او را مثل روز اوّل کنید.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: درماتوفیتوز گربه

کچلی گربه

کچلی گربه میتواند در اثر بیماری های آلرژیک باشد.

برخی از دلایل ریزش موی گربه به شرح زیر است:

بیماری های پوست گربه

این احتمال وجود دارد که آلوپسی گربه شما به دلیل عفونت هایی مانند کرم حلقوی گربه (عفونت قارچی)باشد. همچنین دلایل کچلی گربه میتواند آلودگی به انگلهایی مانند کنه ها یا ککها و یا آلرژی باشد. از آنجا که همه اینها برای پوست تحریک کننده است گربه ممکن است پوست خود را بیش از حد لیس بزند یا گاز بگیرد. با بیش از حد نظافت یا خاراندن پوست، آنها می توانند باعث به وجود آمدن آلوپسی گربه یا کچلی گربه در خود بشوند. منظور از نظافت بیش از حد همان لیسیدن بیش از حد پوست و مو توسط گربه است.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: کرم های گربه ها

استرس یا درد پوست گربه

شما شاید در مورد اصطلاح  کندن موهای گربه توسط خودش هنگام استرس شنیده باشید. این موضوع میتواند یکی از دلایل جدی ریزش موی گربه است. و این می تواند برای گربه های ناراحت و تحت فشار استرس کاملاً درست باشد. گاهی اوقات گربه ای که دچار فشار استرسی شده است شروع به کندن خز خود می کند. غیرمعمول ، یکی دیگر از دلایل کچلی گربه ها میتواند ایجاد درد هایی مانند درد مفصل و درد های زیر پوست باشذ. در این صورت گربه منطقه درد را بیش از حد مرتب میکند که منجر به آلوپسیی گربه یا همان کچلی گربه بشود.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: دیابت گربه ها

هورمون های گربه

ریزش موی گربه یا آلوپسی گربه نیز می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد. هورمون های خاص مسئول رشد موهای گربه شما هستند و به نوبه خود ممکن است دلیل ریزش موهای گربه شما باشد. وقتی مازاد یا کمبود این هورمون ها وجود داشته باشد، می توانند از دلایل کچلی گربه باشند. همچنین ممکن است متوجه شوید گربه باردار یا شیرده شما به دلیل تغییر هورمون های خود در این مدت دچار کچلی گربه بشود. اما بیش از حد نگران نباشید در مورد آخر این موضوع جبران میشود و خز گربه خوب میشود.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: ویروس سرطان خون گربه (FELV)

سلامت عمومی ضعیف، تغذیه و بیماری زمینه ای

یک رژیم غذایی ناسالم، سلامتی ضعیف یا بیماری غیرقابل شناسایی همگی می تواند دلیل ریزش موی گربه شما باشند. این دلایل بسیار گسترده و پیچیده هستند. به همین دلیل مهم است که به دامپزشک خود مراجعه کنید تا دلایل کچلی گربه را برسی کنید. برخی از دلایل آلوپسی گربه ها نیز می تواند بر انسان تأثیر بگذارد و مسری باشد. شما باید برای درمان ریزش موی گربه هرچه زودتر با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. این کار باعث میشود تا آلوپسی گربه شما باعث ایجاد رابطه حیوان خانگی و صاحب خانه ناراضی نشود.

به یاد داشته باشید که ریزش موی گربه در تمام طول سال اتفاق می افتد. اما آنها بیشتر در تابستان و پاییز رموهایشان ریخته می شود. اگر ریزش مو از سراسر بدن آنها باشد و کچلی در گربه ظاهر نشود، این کاملا طبیعی است و به زودی از بین می رود.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)

آلوپسی گربه

عکسی از آلوپسی گربه که در ناحیه کمر گربه ایجاد شده است.

درمان ریزش موی گربه چگونه توسط دامپزشک انجام میشود؟

دامپزشک شما گربه چک می کند تا علت آلوپسی گربه را بررسی کند. اگر آنها کک را کشف کنند، که دلیل اصلی خارش و ریزش موی گربه است ممکن است درمان کک را توصیه کنند. دامپزشک شما همچنین ممکن است از نمونه های موی گربه شما استفاده کند یا کمی از پوست را خراش دهد. این کار برای آن است که کرم حلقوی را آزمایش کند و جای نگرانی ندارد چون بدون درد است. گاهی دامپزشک شما ممکن است از یک نمونه خون که متعلق به گربه است استفاده کند. تا به دنبال بیماری های زمینه ای باشد که ممکن است از دلایل کچلی گربه شما باشند.

همه این کار ها برای درمان ریزش موی گربه شما توسط دامپزشک شما انجام میشود. ممکن است در پایان تحقیقات آنها دلیلی برای آلوپسیی گربه یا همان کچلی گربه پیدا نکنند. در این صورت دامپزشک ممکن است شما را به یک متخصص پوست دامپزشکی ارجاع دهد. اگر با دامپزشک خود دلیلی پیدا نکردید باید دنبال دلیل هایی که در مورد سبک زندگی گربه شما باشد بگردید. دلیل کچلی گربه شما میتواند استرس باشد و باید آن را برطرف کنید.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: سرطان گربه ها

دلایل کچلی گربه

یکی از دلایل کچلی گربه ها که ممکن است توسط خودشان ایجاد شود گاز گرفتن و کندن موی نواحی است که دچار درد یا حساسیت شده اند.

آلوپسی گربه چگونه درمان میشود؟

درمان آلوپسی گربه به علت ریزش موی گربه شما بستگی دارد. هنگامی که دامپزشک شما برخی آزمایشات را انجام داد ، در صورت کشف کرم حلقوی می تواند محصولات کنترل کک یا درمان ضد قارچ را پیشنهاد دهند. درمان بیماری های پوستی آلرژیک می تواند کمی بیشتر طول بکشد اما با کمک یک متخصص پوست دامپزشکی امکان پذیر است. اگر شک به بیش از حد مربوط به استرس وجود دارد دامپزشک شما را به یک متخصص دامپزشکی معرفی میکند. متخصص میتواند به شما در شناسایی علّت استرس و ریزش موی گربه کمک کند.

همچنین در مورد چگونگی درمان ریزش موی گربه به شما مشاوره دهد. گاهی اوقات دامپزشک ممکن است تشخیص دهد که دلایل کچلی گربه شما به علّت درد مفاصل باشد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: بیماری های رایج گربه ها

درمان ریزش موی گربه

درمان ریزش موی گربه شما بسته به نوع دلیلی که باعث آلوپسی شده است متفاوت میباشد.

آنها با داروهای لازم آلوپسی گربه را درمان می کنند و وقتی درد متوقف می شود ریزش موی گربه نیز از بین می رود. ما امیدواریم که پس از یافتن دلایل کچلی گربه خود بتوانید آن را به سادگی درمان و گربه خود را به زندگی عادی برگردانید.

4 دیدگاه در “ریزش موی گربه | دلایل و راه های درمان ریزش موی گربه

  1. فاطمه گفت:

    سلام. گربه من چند هفته ای میشه ریزش موی زیادی داره دلیلش میتونه آلوپسی باشه یا فصلی هست؟

    1. manager گفت:

      سلام. اگر ریزش موی گربه شما به صورت سکه ای بر روی بدن گربه ظاهر بشه میشه اون رو آلوپسی به حساب اورد ولی اگر این ریزش مو پراکنده باشه و در فصل های ذکر شده در مقاله که ریزش موی گربه چند برابر میشه باشه این ریزش مو طبیعی هست و جای نگرانی نداره امّا اگر هنوز هم برای شما این موضوع جای نگرانی داره میتونید به دامپزشک خودتون مراجعه کنید.

  2. میلو گفت:

    واقعا کاربردی بود ، لطفا مشاوره دامپزشکی آنلاین داخل سایتتون بزارید.

    1. manager گفت:

      امیدوارم لذت برده باشید، ممنون از پیشنهادتون قطعاً مشاوره دامپزشکی آنلاین یکی از طرح هایی هست که تیم پت کالا 24 در آینده نزدیک اون رو برای رفاه شما عزیزان اجرایی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.