دانستنی ها

سرماخوردگی گربه و درمان آن | علائم سرماخوردگی تا راه های درمان

سرماخوردگی گربه

علائم سرماخوردگی گربه ها چیست؟

سرماخوردگی گربه ها یکی از مواردی است که والدین آنها در طول زندگی گربه ها ممکن است با آنه رو به رو بشوند. اگر شما با مشاهده علائم بیماری گربه به دامپزشک مراجعه نکنید یا برای آن اقدامی نکنید قطعاً میتواند برای گربه شما مشکل ساز بشود. حال که به اهمیت این موضوع پی بردید وقت آن است که باهم علائم سرماخوردگی گربه ها را باهم برسی کنیم. شما زمانی میتوانید احتمال سرماخوردگی را بدهید که با علائم زیر در دوست کوچک خود رو به رو بشوید:

  1. آبریزش از چشم ها
  2. آبریزش از بینی
  3. تب
  4. عطسه های مداوم
  5. کاهش قابل توجه اشتها
  6. احساس بی حالی و کسل بودن

زمانی که سرماخوردگی گربه ها طول میکشد بسته به سرعت تشخیص میتواند بین یک تا چهار هفته زمان ببرد. وقتی گربه شما مدام عطسه میکند و یا علائم دیگر سرماخوردگی را دارد نمیتوانید یک قاشق شربت سرماخوردگی به آن بدهید. این بدان معنی است که درمان های خانگی برای گربه ای که دچار سرماخوردگی شده است ممنوع میباشد.

درمان سرماخوردگی گربه

آبریزش چشم ها یکی از علائم سرماخوردگی گربه ها میباشد

تجویز های سرخود و دارو های خانگی فقط میتواند برای گربه شما اوضاع را پیچیده تر کند. پس از انجام این کار به شدت امتناع کنید. هر چقدر که گربه شما حالش بد باشد نباید خودتان دارو تجویز کنید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه نمایید در ادامه پاسخ این سوال را به شما خواهیم داد.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: بیماری های چشم گربه ها | دلایل بیماری های چشمی و راه های درمان

چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه نمایید؟

متخصصان دامپزشکی میگویند که مهم نیست که وضعیت گربه شما خوب یا بد باشد در هر صورت شما باید گربه را به دامپزشکی ببرید. دلیل این موضوع هم این است که در صورت عدم رسیدگی تخصصی به سرماخوردگی گربه ممکن است علائم آن تشدید بشود. این علائم میتوانند شامل مشکلات تنفسی، افزایش ترشحات چشم و بینی، بی حالی بسیار شدید و امتناع از خوردن آب و غذا است.

درمان سرماخوردگی گربه

شما میتوانید با مشاهده تب در گربه خود متوجه وجود سرماخوردگی در آن بشوید.

این دلایل میتوانند بسیار قانع کننده باشند تا شما بدانید که درمان های خانگی فقط اوضاع را برای گربه شما بدتر خواهد کرد. قطعاً زمانی که علائم گفته شده برای گربه شما پیش بیاید و بیماری شدید تر بشود درمان هم برای گربه شما سخت تر خواهد شد. مراجعه سریع به دامپزشک در اوایل شروع سرماخوردگی گربه میتواند کار درمان را بسیار آسان تر کند.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: ریزش موی گربه | دلایل و راه های درمان ریزش موی گربه

با رعایت مداوم نظافت گربه خود به بهبود سرماخوردگی آن کمک کنید!

گربه ها به صورت غریزی به صورت مداوم خود را تمیز میکنند اما وقتی دچار سرماخوردگی میشوند بحث متفاوت است. سرماخورذگی گربه ها باعث میشود که آنها دچار بی حالی بشوند و همین موضوع باعث میشود تا آنها در تمیز کردن خود کوتاهی کنند. حال سوالی که پیش می آید این است که شما چگونه میتوانید به نظافت گربه خود کمک کنید؟ گربه ها در زمان سرماخوردگی دچار آبریزش شدید چشم ها و بینی هستند. آنها نمیتوانند این ترشحات را تمیز کنند و در این رابطه به کمک شما نیاز دارند.

شما برای کمک به گربه خود به یک پارچه تمیز، گرم و مرطوب نیاز دارید. شما میتوانید با استفاده از پارچه مذکور ترشحات چشم و بینی گربه خود را پاک کنید این کار میتواند کمک بسیار خوبی به گربه باشد. شما حتی میتوانید از یک سرنگ کوچک برای شست و شوی ترشحات گربه استفاده نمایید. در صورتی که گربه شما واکنش خوبی به شست و شو با سرنگ نشان نمیدهد این کار را انجام ندهید چون میتواند گربه شما را ناراحت کند.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: چاقی گربه | علت های چاقی و راهکار های کاهش وزن در گربه ها

آیا ویتامین ها و مکمل های غذایی میتوانند در درمان سرماخوردگی گربه موثر باشند؟

تا به امروز از لحاظ علمی ثابت نشده است که مصرف ویتامین برای گربه ها برای درمان سرماخوردگی موثر است یا خیر. اکثراً دامپزشک ها مصرف ویتامین ها را برای درمان سرماخوردگی گربه توصیه نمیکنند. شما میتوانید در صورتی که دامپزشک شما موافقت کند موارد زیر را در هنگام سرماخوردگی به دوست کوچک خود بدهید:

  • لیزین

لیزین میتواند از تکثیر ویروس در بدن گربه شما جلوگیری کند. شما میتوانید آن را در صورت موافقت و تایید دامپزشک گربه خود مصرف نمایید. درمان توسط لیزین میتواند بسیار زمان بر باشد و کمی طول بکشد.

  • ویتامین c و سرکه سیب

یکی از مواردی که بسیار در بین والدین حیوانات خانگی استفاده میشود ویتامین c و سرکه سیب است. دامپزشک ها قالباً این روش درمانی را توصیه نمیکنند. اما امروزه از این روش استفاده زیادی برای درمان سرماخوردگی گربه میشود.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: درماتوفیتوز گربه | راهنمای جامع دلایل شیوع تا نحوه درمان

مراقبت از خورد و خوراک گربه

وقتی گربه شما دچار سرماخوردگی بشود حس بویایی خود را از دست خواهد داد. این موضوع باعث خواهد شد تا اشتهای گربه به شدت کاهش یابد. شما ممکن است بتوانید گربه را با استفاده از بعضی از خوراکی ها در این زمان فریب بدهید. از جمله این خوراکی ها میتوان به ماهی تن، آب ساردین، جگر خام اشاره کرد. شما میتوانید ازترفند های دیگری نیز استفاده نمایید. بعضی از این ترفند ها شامل خیساندن غذای خشک گربه در آب و یا گرم کردن غذای کنسرو گربه میباشند. این کار ها باعث میشود که غذا برای گربه خوش طعم تر به نظر برسد و بوی غذا را بیشتر کند و گربه را فریب بدهد.

علائم سرماخوردگی گربه

شما علاوه بر این که باید مراقب غذای مصرفی گربه باشید باید حواستان به مقدار آب مصرفی گربه نیز باشد. گربه ها در زمان سرماخوردگی بدنشان به شدت کم آب میشود و این موضوع میتواند برایشان دردسر ساز بشود. روش های بسیار موثری وجود دارد که میتواند به گربه شما در تامین آب بدنش کمک کند. دامپزشک میتواند در این رابطه این روش ها را به شما ارائه نماید. برای اینکه بفهمید بدن گربه شما کم آب شده است یا خیر میتوانید لثه های آن را برسی کنید. به اینگونه که با انگشت بر روی لثه گربه خود دست بکشید اگر لثه ها لغزنده و به رنگ صورتی باشند بدن گربه کم آب نیست.

اما اگر لثه های گربه حالت چسبناک داشت و به رنگ قرمز یا رنگ پریده بود بدن گربه شما کم آب است و نیاز به آبرسانی دارد.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: کرم های گربه ها | انواع انگل های روده ای و درمان آن ها

دلایل سرماخوردگی گربه ها چیست؟

عمده دلایل سرماخوردگی گربه ها به دلیل وجود باکتری ها و ویروس ها در بدن گربه میباشد. بعضاً ممکن است سرماخوردگی گربه ترکیبی از این دو باشد یعنی هم ویروس ها و هم باکتری ها. یکی از موارد دیگر این است که گربه ها موجودات بسیار استرسی هستند. این استرس میتواند باعث ایجاد ضغف سیستم در گربه ها بشود.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: سرطان گربه ها | جامع ترین راهنمای سرطان گربه ها

ضعف سیستم ایمنی باعث میشود که شرایط سرماخوردگی در گربه ها فراهم بشود. مواردی که میتواند به گربه استرس وارد کند میتواند شامل جابجایی خانه، سوار شدن در ماشین و عقیم شدن باشد. در نظر داشته باشید که گربه ها نمیتوانند سرما خوردگی خود را به انسان ها انتقال بدهند. آنها فقط میتوانند سرماخوردگی را به گربه های دیگر آن را انتقال بدهند. پس این موضوع مهم است که پس از شناسایی سرماخوردگی گربه آن را از سایر گربه ها دور نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.