دانستنی ها

مراقبت از گربه باردار

مراقبت از گربه باردار

نحوه مراقبت از گربه باردار چگونه است؟

بعد از دوران حاملگی گربه و به دنیا آمدن بچه گربه ها قطعاً  مادر آنها از بچه گربه ها به خوبی مراقبت میکند. اما سوال اصلی اینجاست که چه کسی از مادر آنها مراقبت و به آن رسیدگی میکند؟ نحوه مراقبت از گربه باردار یکی از مواردی است که شما به عنوان صاحب یک گربه یا دوستدار گربه ها در مورد آن بدانید. مراقبت از گربه های حامله دارای اصول خود است. آنها بعد از انجام زایمان نیاز هایی دارند که باید توسط شما برطرف بشود. مراقبت از گربه باردار به این شکل است که شما پس از زایمان او باید محیطی آرام و ساکت برای آن فراهم سازید.

همچنین باید در نظر داشته باشید که حریم خصوصی مادر و بچه گربه ها را رعایت کنید تا مشکلی پیش نیاید. اگر تلاش کنید که به حریم خصوصی گربه یعنی بچه های آن دست درازی کنید گربه مادر دچار استرس خواهد شد. که قطعاً این موضوع میتواند بد و منفی باشد. مادر بچه گربه ها به شدت از بچه های خود مراقبت میکند و بهتر است برای کمک به آن فقط خودتان یا نهایتاً یک نفر دیگر این کار را انجام دهید. سعی کنید نفر دیگری که قصد کمک به گربه مادر را دارد مورد اعتماد گربه باشد. سعی کنید این کار را تا 4 هفتگی خودتان انجام دهید تا از استرس وارده به مادر و بچه گربه ها جلوگیری کنید.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: گربه اسکاتیش فولد | هر آنچه لازم است درباره این گربه بدانید!

غذا دادن

یکی از کار ها در مراقبت از گربه های حامله تغذیه است. نکته این است که اکثر گربه ها در مراحل زایمان و یا بعد از زایمان علاقه ای به خوردن غذا ندارند. یعنی مراقبت از گربه باردار از طریق غذا دادن را باید کمی بعد از این مراحل شروع کنید. گربه ها قائدتا طی 24 ساعت بعد از زایمان آخرین بچه گربه کم کم علاقه به خوردن غذا پیدا میکنند. ممکن است گربه شما غذای زیادی را بخورد و این مسئله جای نگرانی ندارد. شما باید این موضوع را بدانید که یکی از مهم ترین مراقبت ها از گربه باردار دادن به موقع و به اندازه غذا به آن است.

دلیل آن هم این است که مراقبت از بچه گربه ها انرژِی زیادی را از گربه مادر میبرد و لازم است که به موقع و به اندازه به گربه مادر غذا داده بشود. شما میتوانید از غذای گربه مخصوص که در بازار موجود است استفاده کنید. این غذا های میتوانند هم شامل غذای خشک گربه و هم غذای مرطوب گربه باشند و تفاوتی ندارند. تنها مسئله ای که باید به آن  توجه کنید تهیه غذای با استاندارد بالا برای گربه است. شما همچنین میتوانید به دامپزشک مراجعه کنید و از او بخواهید به شما رژِیم غذایی مخصوص گربه های شیرده را بدهد.

نکته دیگر این است که باید ظرف غذای گربه خود را همیشه پر نگه دارید. گربه های مادر ممکن است در طی دوران بارداری و شیردهی 4 برابر بیشتر از حد نرمال خود غذا مصرف کنند. در مراقبت از گربه باردار باید این مسئله را هم بدانید که گربه بعد از 4 هفته سعی میکند بچه های خود را از شیر بگیرد. شما هم باید متناسب با گربه رژیم غذاییش را به حالت سابق برگردانید.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: گربه پرشین

سایر نگرانی ها در مراقبت از گربه باردار

همانطور که دیدید مراقبت از گربه های حامله کار بسیار دشواری است که نیازمند داشتن دانش حداقلی است. اما این موضوع به همین جا ختم نمیشود و شما باید به نکات دیگری نیز توجه کنید. گربه های حامله تا 24 ساعت بعد از زایمان بسیار عصبی هستند. بعضی از آنها حتی برای خوردن آب و غذا هم از کنار بچه های خود تکان نمیخورند. بعضی دیگر حتی برای دفع به سراغ جعبه بستر نمیروند. این موضوع در نگاه اوّل میتواند بسیار نگران کننده باشد اما برای آن چاره ای نیز وجود دارد.

شما در مراقبت از گربه باردار میتوانید ظرف آب و غذای آن را در نزدیک او بگذارید. این کار باعث میشود تا گربه شما بتواند به راحتی در همان جایی که هست از غذا و آبی که برای او تهیه کرده اید استفاده کند. همچنین شما باید جعبه بستر گربه را نیز در دسترس و نزدیک او قرار دهید. این کار باعث سهولت در استفاده برای گربه میشود. همانطور که دیدید این مشکلات به سادگی قابل حل هستند. قطعاً گربه مادر پس از گذشت یک هفته احساس آرامش بیشتری خواهد کرد.

همچنین رفتار آن نیز به حالت نرمال بازخواهد گشت. توجه داشته باشید که گربه مادر پس از گذشت یک هفته دوباره میتواند با یک نر جفت گیری کند. پس سعی کنید گربه نر در اطرف گربه شما وجود نداشته باشد. پس از گذشت حدود یک ماه میتوان گفت دوره مراقبت از گربه باردار تمام شده است. لازم به ذکر است که شما بعد از این دوره باید توجه زیادی را بر روزی رژیم غذایی گربه خود بگذارید. این کار باعث میشود تا از هر گونه کاهش یا افزایش وزن بیش از حد جلوگیری نمایید.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: درماتوفیتوز گربه | راهنمای جامع دلایل شیوع تا نحوه درمان

مراقبت از بچه گربه ها

در واقع مراقبت اصلی را مادر بچه گربه ها انجام داده است و وطایف شما بسیار ساده و محدود هستند. شما باید پس از آنکه بچه گربه ها از شیر گرفته شدند غذای مخصوص بچه گربه ها را برای آن ها تهیه کنید. همچنین باید مداوم رشد بچه گربه های خود را چک کنید. تا از عدم وجود هرگونه مشکلی در آنها مطمئن بشوید.

شما میتوانید این مورد را نیز مشاهده نمایید: دیابت گربه ها | شناخت، پیشگیری و درمان دیابت در گربه ها

شما میتوانید برای رشد بهتر و سالم تر بچه گربه ها برای آنها یک رژیم غذایی مناسب تهیه کنید. برای این کار شما میتوانید از دامپزشک خود کمک و راهنمایی های لازم را بگیرید. با انجام مجموعه این کار ها شما خواهید دید که هم مادر بچه گربه ها و هم بچه گربه های شما با سلامتی این دوره را پشت سر خواهند گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.