دانستنی ها

نشانه های افسردگی در سگ ها

نشانه های افسردگی سگ

آیا سگ من افسرده است؟

چگونه میتوان نشانه های افسردگی در سگ ها را تشخیص داد؟

نشانه های افسردگی در سگ ها

 همانطور که میدانید سگ ها بر خلاف انسان ها قادر نیستند احساسات خود را با کلمات ابراز کنند اما این اصلا به این معنی نیست که آنها احساسات ندارند یا دچار افسردگی نمیشوند.
اما سوال اصلی این است: از کجا میتوانم تشخیص بدهم که آیا سگم افسرده شده یا نه؟ آیا نشانه های افسردگی در سگ ها مشخص و بارز است یا برای تشخیص این بیماری حتما باید با روانشناس سگ ها صحبت کرد؟
از نشانه های افسردگی در سگ ها میتوان به بی حالی و بی اشتهایی، کاهش سطح ارتباطات اجتماعی، کاهش تحرک و علاقمندی به فاکتورهایی که قبلا برای سگ جذاب و شادی آور بود و تغییر زبان بدن (Body language) در حین برقراری ارتباط با سایر سگ ها و یا انسان ها اشاره کرد.
در سال 1980 میلادی برای اولین بار بحث افسردگی در سگ ها توسط Nicholas Dodman رفتارشناس حیوانات مطرح شد. نیکلاس دادمن و شاگردانش برای کاهش نشانه های افسردگی در سگ ها از بعضی داروهای ضد افسردگی انسانی استفاده کردند و با کمال ناباوری تغییرات مشهودی بعد از دارو درمانی در سگها مشاهده شد.

 اما وقتی در مورد نشانه های افسردگی در سگ ها صحبت میکنیم، دقیقا چه منظوری داریم؟

 تمام علائمی که بعنوان نشانه های افسردگی در سگ ها به آن اشاره شد میتوانند علامت افسردگی باشند، به شرطی که ریشه فیزیکی و پزشکی نداشته باشند و جزئی از ویژگی های خلقی و شخصیتی سگ شما نباشند. یعنی چه؟

  این بدان معنا ست که اگر سگ شما ذاتا سطح انرژی پایینی دارد، مثلا نژادهایی چون پیکینیز، چاو چاو، بولداگ و ….. طبیعی است که کم تحرک باشد و به دلیل تحرک پایین ممکن است خیلی خوش اشتها نباشد بنابراین نمیتوان کم تحرکی ذاتی نژادهای سگ کم تحرک را افسرده تصور کرد.

 یا به عنوان یک مثال دیگر: سگ شما مسن شده و انرژی سالهای گذشته را ندارد و اندکی بی اشتها شده، در این مورد ابتدا وضعیت جسمانی و پزشکی سگ باید چک شود و در صورت صلاحدید دامپزشک میتوان علائم افسردگی را در او بررسی کرد.

 یا مثلا سگ شما جراحی سنگینی را پشت سر گذاشته و اکنون کم تحرک و بی اشتها شده که از عوارض جانبی جراحی است و ممکن است دلیل بر افسردگی نباشد و ….. مثال هایی از این دست.

 نکته اصلی در تشخیص و تایید نشانه های افسردگی در سگ ها بحث تغییر ناگهانی رفتار است.

 بنابراین در صورت مشاهده تغییرات ناگهانی رفتاری در سگ خود در ابتدا با دامپزشک مشورت کنید و آزمایشات مورد نیاز را در قدم اول بگیرید تا از عدم وجود بیماری یا مشکل جسمی مطمئن شوید.

نشانه های افسردگی در سگ ها

آیا افسردگی در سگ ها درمان دارد؟

 جدای از درمان های دارویی که در موارد حاد و به تشخیص و تایید دامپزشک و رفتار شناس سگ ها امکان توصیه و تجویز آن وجود دارد، راهکارهای مختلفی برای کمک به رفع افسردگی در سگ ها و حتا جلوگیری از بروز نشانه های افسردگی در سگ ها وجود دارد.

پیشگیری، راحت تر از درمان:

 اگرچه همیشه نمیتوان همه عوامل بروز نشانه های افسردگی در سگ ها را کنترل و از بروز آن جلوگیری کرد اما جدای از افسردگی هایی که بر اثر از دست دادن سرپرست یا یکی از اعضای خانواده اتفاق میافتند و غیر قابل پیش بینی یا کنترل هستند، با به کار گیری راهکارهایی میتوانید از ایجاد افسردگی در سگ خود جلوگیری کنید:

  • هر روز برای سگ خود زمان کافی صرف کنید، این زمان فقط مختص بازی نیست، شما باید با سگ خود ارتباط موثری داشته باشید.
  • مراقب سلامتی سگ خود باشید، مخصوصا چاقی! چاقی، کم تحرکی و افسردگی این سه اغلب همراه همدیگر به سراغ سگ شما آمده و یک دور باطل را ایجاد میکند. پس با تغذیه مناسب، چکاپ منظم و تخلیه انرژی روزانه سگ خود را سالم نگهدارید.
  • سگ خود را اجتماعی کنید. یعنی چه؟ در مورد اجتماعی کردن سگ ها مقاله های مفصلی را در پت کالا 24 مطالعه کنید
  • هرگز سگ خود را دست کم نگیرید، به بهانه هایی چون پیر شده، خسته ست، یاد نمیگیرد و …… سگ خود را دست کم نگیرید، سگ ها، به خصوص سگ های آپارتمانی عاشق این هستند که با شما زمان بگذرانند، شما میتوانید با استفاده از ترفندهای آموزش سگ از او بخواهید برای شما کاری را انجام دهد و در ازای کار درست به او جایزه بدهید.
  • با کمک وسایل کمک آموزشی و اسباب بازی حواس سگ خودتان چون بویایی را تقویت کنید و مهارت هایش را هر روز گسترش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.