دانستنی ها

ویروس سرطان خون گربه (FELV) | پیشگیری و درمان

ویروس سرطان خون گربه

ویروس سرطان خون گربه (FELV) چیست؟

ویروس سرطان خون گربه در دهه 1960 کشف شد. سرطان خون گربه سانان یک ویروس RNA قابل انتقال است که سیستم ایمنی گربه را به شدت مهار می کند. این یکی از علل شایع تشخیص بیماری و مرگ در گربه های خانگی است. این ویروس همیشه بلافاصله علائم را نشان نمی دهد، پس هر گربه جدیدی که وارد یک خانه می شود و هر گربه بیمار باید از نظر FeLV آزمایش شود. FeLV یکی از بیماری های رایج گربه میباشد. اگر علاقه دارید که در مورد بیماری های رایج گربه هابدانید میتوانید به قسمت لینک شده وارد شوید.

ویروس سرطان خون گربه سیستم ایمنی را ضعیف می کند. این ویروس گربه ها را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها میکند. از جمله این بیماری ها کم خونی، بیماری کلیوی و لنفوسارکوم، سرطان بسیار بدخیم در سیستم لنفاوی می باشد. بچه گربه های کمتر از یک سال بیشتر در معرض ویروس هستند. گربه هایی که با یک گربه آلوده زندگی می کنند، در فضای باز ممکن است توسط گربه آلوده گاز گرفته شود. بچه گربه هایی که از مادری متولد می شوند که FeLV مثبت داشته باشد بیشتر در معرض خطر عفونت هستند.

ویروس سرطان خون گربه در بسیاری از مایعات بدن دفع می شود، از جمله بزاق، ترشحات بینی، ادرار، مدفوع و خون. سرطان خون در گربه سانان معمولاً از طریق تماس مستقیم، نظافت متقابل و از طریق تقسیم جعبه های آشغال، غذا و کاسه آب منتقل می شود. همچنین می تواند در رحم یا از طریق شیر مادر منتقل شود. گربه های آلوده در فضای باز که با گربه های دیگر درگیر هستند می توانند بیماری را از طریق گزش و خراش منتقل کنند. گربه های سالم بالای سه ماه و واکسینه شده برای سرطان خون گربه سانان بسیار بعید است که ویروس را از گربه دیگری دریافت کنند.

علائم سرطان خون گربه سانان (FELV)

گربه ها می توانند آلوده شوند و هیچ نشانه ای از آنها دیده نمی شود. اما بعضاً ممکن است این نشانه ها بروز کند که عباتند از:

  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن
  • لثه های رنگ پریده یا ملتهب
  • شرایط نامناسب مو های بدن
  • آبسه
  • تب
  • عفونت های تنفسی فوقانی
  • اسهال و استفراغ
  • تشنج
  • تغییر در رفتار گربه
  • بینایی یا سایر مشکلات چشمی
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • مشکلات تولید مثل (در گربه های ماده)
  • بیماری مزمن پوستی
  • پریشانی تنفسی
  • بی حالی

جلوگیری از ویروس سرطان خون گربه (FelV)

برای گربه هایی که در معرض خطر ابتلا به سرطان خون گربه سانان هستند، واکسنی در دسترس است. مانند همه واکسن ها، خطرات مربوط به واکسیناسیون نیز وجود دارد و این واکسن 100٪ تضمین کننده عفونت نیست. دامپزشک شما می تواند به درستی بررسی کند که آیا این واکسن برای گربه شما مناسب است یا خیر. مانند هر بیماری عفونی، بهترین پیشگیری از بین بردن منابع در معرض قرار گرفتن بیماری است. آزمایش معمول ویروس سرطان خون گربه و نگهداری گربه در خانه به دور از گربه های دیگر، بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن گربه شما است.

تشخیص FelV

انواع مختلفی از آزمایشات برای تشخیص سرطان خون گربه سانان وجود دارد. اکثر دامپزشکان و متخصصان پناهگاه از آزمایش  ELISA (سنجش ایمنی جاذب مرتبط با آنزیم) استفاده می کنند. این آزمایش آنتی ژن ویروس FELV را در جریان خون تشخیص می دهد. آزمایش های دیگر مانند تست IFA (آنتی بادی فلورسنت غیرمستقیم) یا تست PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) برای تأیید نتایج مثبت الایزا توصیه می شود.

مراقبت از گربه مبتلا به FelV

  • به گربه خود یک رژیم غذایی متعادل، بدون گوشت خام، تخم مرغ و لبنیات غیرپاستوریزه، بدهید. این غذا ها می تواند باکتری ها و انگلی ها را در خود جای دهد و منجر به عفونت شود.
  • مکانی آرام برای استراحت گربه خود در داخل خانه و به دور از گربه های دیگری که می توانند بیماری را ایجاد کنند فراهم کنید.
  • گربه خود را برای معاینه سلامتی و آزمایش خون هر شش ماه یکبار پیش دکتر بروید.
  • در مراحل اولیه عفونت، گربه ممکن است هیچ علائم بالینی نداشته باشد. اما در همین مرحله هنوز هم می تواند ویروس را به گربه های دیگر منتقل کند.

توصیه نمی شود یک گربه جدید آلوده به خانه وارد کنید. حتی گربه ای که به درستی علیه ویروس سرطان خون گربه واکسینه شده باشد. کسانی که در همسایگی نزدیک گربه های آلوده زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر عفونت هستند. باید گربه ها از نظر ویروس آزمایش شوند و در صورت منفی بودن باید جداگانه نگهداری شوند. ویروس سرطان خون گربه برای گربه های دیگر مسری است. اما برای انسان یا سایر گونه ها مسری نیست. گربه های دیگر خانه می توانند ویروس را از گربه آلوده بدست آورند.

این ویروس ممکن است در خارج از بدن طولانی نتواند زندگی کند و به راحتی با مواد ضد عفونی کننده غیرفعال شود. اما می تواند از طریق نظافت متقابل، غذا و آب مشترک و همچنین جعبه های معمول زباله منتقل شود. متاسفانه هیچ درمانی برای سرطان خون گربه سانان وجود ندارد. تخمین زده می شود که کمتر از 20٪ گربه های آلوده بیش از سه سال از عفونت فعال زنده مانده اند. در مورد گربه هایی که به سرطان مبتلا می شوند، شیمی درمانی می تواند به طولانی شدن عمر کمک کند. اما درمان اغلب بر روی ارائه بهترین کیفیت زندگی متمرکز است.

تاثیر تشخیض به موقع

تشخیص به موقع ویروس سرطان خون گربه نمیتواند گربه شما را نجات بدهد. اما تشخیص به موقع میتواند به طول عمر گربه بعد از ابتلا به این بیماری کمک کند. هر چه تشخیص زودتر انجام بگیرد و درمان های رایج برای گربه انجام ود طول عمر او بعد از بیماری بیشتر خواهد بود. اگر این بیماری پیشرفت زیادی کند در بدن گربه دیگر درمان نمیتواند به ادامه زندگی گربه بعد از بیماری کمک کند. همانطور که دیدید در صورت ابتلا گربه به ویروس سرطان خون گربه راه نجاتی وجود ندارد. شما تنها کاری که میتوانید انجام دهید این است که یک زندگی با کیفیت را برای گربه خود فراهم کنید.

این کار میتواند مدت زمان زندگی او را پس از بیماری برایش کمی لذت بخش کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.