دانستنی ها

بیماری های رایج سگ ها | معرفی بیماری تا راه های درمان

بیماری های رایج سگ

بیماری های رایج سگ ها چیست؟

به عنوان یک والد سگ، شناختن علائم و نشانه های بیماری های رایج سگ بسیار مهم است. شناختن مریضی های سگ به شما کمک میکمند که همیشه یک قدم از بیماری سگ خود جلوتر باشید. شما با شناخت بیماری سگ که شاید جزو بیماری های کشنده سگ محسوب شود باید به دامپزشک سریعا مراجعه نمایید. بعضی از شایع ترین بیماری های سگ عبارتند از سرطان سگ، دیابت سگ، کرم قلب، پاروویروس. در ادامه مطلب ما برای شما عزیزان هرکدام از این بیماری ها که میتواند از بیماری های مرگبار سگ باشند را به صورت جداگانه شرح خواهیم داد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: بیماری های چشم گربه ها

سرطان(یکی از بیماری های رایج سگ ها)

سرطان یکی از بیماری های رایج سگ ها است که آن را میتوان جزو بیماری کشنده سگ ها نیز دسته بندی کرد. فهمیدن اینکه سگ شما به سرطان که یکی از بیماری های مرگبار سگ ها میباشد مبتلا است می تواند بسیار ترسناک و گیج کننده باشد. شما با فهمیدن بیماری و مراجعه به دامپزشک باید به خاطر داشته باشید که دامپزشکان مختلف ممکن است نظرات مختلفی در مورد بهترین روش درمان این بیماری داشته باشند. همیشه ایده خوبی است که به دنبال نظر دوم، شاید از یک انکولوژیست دامپزشکی باشید و گزینه های خود را به دقت بررسی کنید.

این کار میتواند به درمان سرطان که یکی از بیماری های رایج سگ ها است کمک بسیاری کند. سرطان دسته ای از مریضی های سگ است که در آن سلول ها به طور غیرقابل کنترل رشد می کنند. آنها به بافت اطراف حمله می کنند و ممکن است به سایر مناطق بدن گسترش یابند. همانند افراد، سگها می توانند به انواع مختلف سرطان مبتلا شوند. این بیماری می تواند موضعی باشد (محدود به یک ناحیه باشد مانند تومور) یا عمومی شود(در سراسر بدن پخش شود). در هر صورت این یک بیماری کشنده سگ است و باید سریع اقدام کنید.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: ریزش موی گربه

علّت های این بیماری رایج سگ ها

سرطان یک بیماری چند عاملی است، به این معنی که هیچ علّت مشخصی ندارد. با این حال، ما می دانیم که هر دو عامل ارثی و محیطی می توانند در ایجاد این بیماری رایج سگ ها نقش داشته باشند.

علائم سرطان سگ ها

علائم سرطان در سگ ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توده ها

این توده ها همیشه بدخیم نیستند، اما همیشه باید توسط دامپزشک بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود.

  • تورم

تورم در ناحیه های مختلف بدن سگ میتواند یکی دیگر از نشانه های این بیماری رایج سگ ها باشد.

  • زخم های مداوم

ایجاد زخم های مداوم بر روی پوست میتواند یکی دیگر از علائم این بیماری کشنده سگ باشد.

  • ترشح غیر طبیعی از هر قسمت از بدن

یکی دیگر از علائم سرطان سگ ها ترشحات از بدن میباشد. این ترشحات نرمال نیستند و شما با دیدن آنها میتوانید به راحتی متوجه غیرطبیعی بودن آنها میشوید.

  • بوی بد دهان

این بو معمول نیست و میتوانید متوجه آن بشوید. این بو یکی دیگر از نشانه های این مریضی سگ ها است.

  • خستگی زیاد و بی حالی

خستگی مداوم در سگ شما یکی دیگر از علائم سرطان سگ ها است. در این مورد سگ شما علاقه ای به بازی کردن یا تحرک ندارد و در گوشه ای بی حرکت خواهد ماند. شما با دیدن این علائم متوجه یکی از چند بیماری های رایج سگ ها خواهید شد.

  • کاهش سریع و غیرقابل توجیه وزن سگ

در این مورد سگ شما بدون آنکه رژیم غذاییش عوض بشود شروع به کاهش وزن میکند. کاهش وزن شدید یکی دیگر از علائم سرطان سگ ها است که نشان دهنده این بیماری کشنده سگ ها است.

  • مدفوع سیاه و قیری رنگ

این رنگ مدفوع میتواند علامت زخم، که می تواند در اثر تومورهای سلولی ایجاد شود باشد. شما با دیدن این علامت میتوانید متوجه این بیماری رایج سگ ها یعنی سرطان سگ ها بشوید.

  • کاهش یا از دست دادن اشتها

سگ شما بدون هیچ دلیلی از خوردن غذای خود امتناع میکند. حتی اگر بهترین غذا را به سگ خود بدهید باز هم او یا بسیار کم خواهد خورد یا اصلاًً نخواهد خورد. این یکی از شایع ترین علائم این بیماری کشنده سگ است.

  • نفس کشیدن به سختی

حیوان کوچک شما در این مورد به سختی میتواند نفس بکشد. شما با دیدن این حالت میتوانید متوجه بیماری سرطان سگ بشوید.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: چاقی گربه

تشخیص سرطان در سگ ها

  • اگر توده ای وجود داشته باشد، اولین مرحله معمولاً نمونه برداری است. که یک نمونه بافت بسیار کوچک را برای بررسی میکروسکوپی سلول ها بر میدارند. متناوباً، ممکن است جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از توده برای تشخیص توسط یک آسیب شناس انجام شود. این کار برای تشخیص مریضی سگ ها نیاز است و باید انجام بشود.
  • رادیوگرافی، سونوگرافی، ارزیابی خون و سایر آزمایش های تشخیصی نیز ممکن است در تعیین وجود سرطان سگ مفید باشد.

چه سگهایی بیشتر در معرض سرطان هستند؟

گرچه سرطان در سگها در هر سنی و نژادی قابل تشخیص است اما در سگهای مسن شیوع بیشتری دارد. نژادهای خاص مستعد ابتلا به سرطان های خاص و مختلف هستند. سرطان که یکی از بیماری های رایج سگ ها است در بوکسورها، بوستون و گلدن ریتریور به صورت تومور سلول های ماست سل یا لنفوم ایجاد می شوند. این در حالی که نژادهای بزرگ و غول پیکر مانند Great Danes و Saint Bernards بسیار بیشتر از نژادهای کوچکتر از سرطان استخوان رنج می برند. این بسیار مهم است که با بیماری های رایج سگ که حیوان شما مستعد آن است آشنایی داشته باشید.

شناخت صحیح از این بیماری کشنده سگ به شما و سگ عزیزتان بسیار کمک خواهد کرد.

درمان های سرطان

گزینه های درمان سرطان سگ متفاوت است و به نوع و مرحله این بیماری کشنده سگ ها بستگی دارد.

  • درمان های معمول شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمنی درمانی یا ترکیبی از روش های درمانی است. موفقیت در درمان بستگی به نوع و میزان این بیماری رایج سگ ها و پرخاشگری درمان دارد. البته تشخیص زودهنگام مریضی سگ ها بهترین راه برای نجات دوست کوچک شما است.
  • برخی از صاحبان سگ ها هیچ درمانی برای سرطان انتخاب نمی کنند. در این صورت باید مراقبت های تسکینی دهنده زندگی از جمله تسکین درد را در نظر گرفت. صرف نظر از اینکه پس از تشخیص سرطان سگ خود چگونه پیش می روید ، توجه به کیفیت زندگی وی هنگام تصمیم گیری در آینده نیز بسیار مهم است.
  • برخی از سرطان ها قابل درمان هستند در حالی که برخی دیگر نمی توانند درمان بشوند. لطفاً توجه داشته باشید که اگر سرطان سگ شما قابل درمان نیست، هنوز کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهتر شدن حیوان خانگی خود انجام دهید. دریغ نکنید در مورد گزینه های خود با دامپزشک خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید که تغذیه خوب و مراقبت دوستانه می تواند کیفیت زندگی سگ شما را بسیار بالا ببرد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: کرم های گربه ها

چه موقع باید با دامپزشک خود مشورت کنید؟

اگر سگ شما علائم بالینی ذکر شده در لیست بالا را فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. اگر دکتر این بیماری رایج سگ ها را در دوست کوچک شما تشخیص دهد، ممکن است بخواهید با یک انکولوژیست دامپزشکی مشورت کنید. همانطور که گفتم سرطان یک بیماری کشنده سگ است و در سگ ها بسیار رایج است پس باید برای درمان سریعاً اقدام کنید.

دیابت سگ ها

دیابت یکی دیگر از بیماری های رایج سگ ها و یک بیماری پیچیده است. این بیماری که در صورت عدم رسیدگی میتواند یک بیماری کشنده سگ باشد در اثر کمبود هورمون انسولین یا پاسخ ناکافی به انسولین ایجاد می شود. بعد از غذا خوردن سگ، سیستم گوارشی او مواد غذایی را به اجزای مختلف، از جمله گلوکز تبدیل میکند.این کار توسط انسولین انجام میشود که عدم ترشح آن باعث ایجاد مریضی در سگ میشود. وقتی سگی انسولین تولید نمی کند یا نمی تواند از آن به طور معمول استفاده کند، سطح قند خون او بالا می رود.

نتیجه آن افزایش قند خون است که در صورت عدم درمان می تواند مشکلات سلامتی پیچیده بسیاری را برای سگ ایجاد کند. دیابت سگ یکی از بیماری های رایج سگ است که میتواند با پیشگیری های انجام شده برای حیوان شما اتفاق نیفتد. درک این نکته مهم است که دیابت سگ یک اختلال قابل کنترل در نظر گرفته می شود. بسیاری از سگهای دیابتی می توانند زندگی سالم و شادی داشته باشند.

دیابت را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • نوع 1 که در اثر عدم تولید انسولین ایجاد میشود.
  • نوع 2 که اختلال در تولید انسولین همراه با پاسخ ناکافی به هورمون است.

شایع ترین شکل این دیابت سگ ها نوع 1 که دیابت وابسته به انسولین است میباشد. این اتفاق در شرایطی اتفاق می افتد که پانکراس قادر به تولید یا ترشح سطح کافی انسولین نباشد. سگهایی که دیابت نوع 1 دارند برای زنده ماندن به انسولین درمانی نیاز دارند. اگر برای سگ انسولین درمانی انجام نشود این مریضی سگ میتواند یک بیماری کشنده سگ محسوب بشود.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: دیابت گربه ها

علائم این بیماری رایج سگ ها

موارد زیر علائم دیابت سگ شما است:

  • تغییر در اشتها

یکی از علائم دیابت سگ ها تغییر چشمگیر اشتها است. این یکی از علائمی است که نشان دهنده مریضی سگ ها است.

  • تشنگی بیش از حد و افزایش مصرف آب

از موارد بارز دیابت میتوان به مصرف زیاد آب توسط سگ اشاره کرد. این مصرف قطعاً آنقدر زیاد است که شما را متجوه غیر طبیعی بودن خود خواهد کرد. این موضوع یکی از نشانه های این بیماری رایج سگ ها است.

  • کاهش وزن شدید

کاهش وزن نیز یکی از علائم دیابت سگ ها میباشد. این کاهش وزن به صورت کاملاً ناگهانی و شدید است به نحوی که شما را متوجه این مریضی سگ ها خواهد کرد.

  • افزایش ادرار

افزایش ادرار یکی دیگر از نشانه های این بیماری است که سگ به مقدار زیادی ادرار از بدن خود دفع میکند.

  • بی حالی

دیابت سگ میتاند باعث ایجاد بی حالی در این حیوان بشود. شما با مشاهده کم تحرکی سگ خود متوجه این موضوع خواهید شد که حیوان شما دچار این مریضی سگ ها شده است.

  • عفونت دستگاه ادراری

این موضوع یکی دیگر از علائمی است که به شما در مورد دیابت سگ ها هشدار میدهد. شما با شناسایی این موارد باید بلافاصله به دامپزشک خود مراجعه نمایید.

  • استفراغ

اگر سگ شما مداوم استفراغ کند از کنار آن راحت نبابد گذشت و باید آن را جدی گرفت. استفراغ مداوم میتواند ناشی از وجود این بیماری رایج سگ ها در دوست کوچک شما باشد.

  • عفونت های مزمن پوستی

اگر بر روی سطح پوست سگ خود عفونت و ترشح های غیرمعمول مشاهده کردید آن را جدی بگیرید. این قسمت های عفونی بر روی پوست سگ میتواند ناشی از دیابت سگ شما باشد.

  • کوری و ترشحات چشم

دیابت میتواند منجر به مشکلات بینایی در سگ شما بشود. اگر شما دیر به دامپزشک مراجعه کنید باعث ایجاد مشکلات جدی برای چشم های سگ خود خواهید شد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: سرطان گربه ها

علّت های دیابت سگ

علّت دقیق این بیماری رایج سگ ها مشخص نیست. بیماری خود ایمنی، ژنتیک، چاقی، پانکراتیت مزمن، داروهای خاص و رسوبات غیرطبیعی پروتئین در لوزالمعده می تواند نقش عمده ای در پیشرفت دیابت داشته باشد.

چه سگهایی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند؟

  • تصور می شود سگهای چاق و سگهای ماده ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت در سنین بالاتر باشند. این سنین میتواند بین 6 تا 9 سال باشد.
  • برخی نژادها نیز ممکن است خطر معرض خطر بیشتری قرار داشته باشند. این نژاد ها شامل Terriers Australian ،Standard and Miniature Schnauzers ،Dachshunds ،Poodles ،Keeshonds و Samoyeds میباشند.

تشخیص دیابت سگ ها

برای تشخیص این بیماری رایج سگ ها، دامپزشک اطلاعات مربوط به علائم بالینی را جمع آوری می کند. او سپس معاینه های فیزیکی را انجام می دهد و آزمایش خون و آزمایش ادرار را انجام می دهد.

درمان دیابت سگ ها

هر سگ دیابتی متفاوت است و به درمان پاسخ متفاوتی نشان میدهد. درمان دیابت بر اساس علائم بیماری و موارد بهداشتی است. سگ ها بعضاً هنگام تشخیص اولیه به شدت بیمار هستند. آنها برای تنظیم سطح قند خود چند روز نیاز به مراقبت در بیمارستان دارند. بعضی از این حیوانات هنگام تشخیص این مریضی سگ ها از ثبات بیشتر برخوردار هستند. آنها ممکن است به داروها یا رژیم غذایی با فیبر بالا پاسخ مثبت دهند که به عادی سازی سطح گلوکز خون کمک می کند. برای اکثر سگ ها، تزریق انسولین ضروری است.

هنگامی که درمان انسولین برای حیوان شما ایجاد شد، معمولاً بر اساس وزن، به شما گفته می شود که چگونه تزریق انسولین را در خانه انجام دهید. برای جلوگیری از این بیماری رایج سگ ها عقیم سازی سگ توصیه می شود. زیرا هورمون های جنسی زنانه می توانند بر میزان قند خون تأثیر بگذارند و باعث ایجاد این مریضی سگ ها بشوند. طبق گفته دامپزشک ها مهم است که همیشه به سگ خود هر روز در زمان مشخص انسولین بدهید. شما باید با داروهایش وعده های غذایی منظم به او بدهید. این کار اجازه می دهد تا مواد مغذی افزایش یافته در خون با اوج سطح انسولین همزمان شود.

این باعث می شود که سطح قند بیش از حد زیاد یا کم شود. شما می توانید با دامپزشک خود یک برنامه تغذیه در زمان داروی حیوان خانگی خود ایجاد کنید. همچنین مهم است که از تغذیه سگ های دیابتی که دارای گلوکز زیاد هستند خودداری کنید. شما میتوانید برای انتخاب بهترین غذا برای سگ خود به غذای سگ بروید. برسی قند خون بخش مهمی از درمان بر روی این بیماری رایج سگ ها است. در این مورد دامپزشک به شما کمک می کند تا برنامه ای برای برسی قند خون سگ خود تنظیم کنید.

پیشگیری از دیابت

اگرچه شکل خاصی از دیابت که در سگهای کمتر از یک سال یافت می شود ارثی است اما رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم می تواند تا حد زیادی از بروز دیابت جلوگیری کند. جدا از سایر تأثیرات منفی، ثابت شده است که چاقی نیز در مقاومت به انسولین نقش دارد.

کرم قلب

کرم قلب یکی دیگر از بیماری های رایج سگ است. این بیماری میتواند یک بیماری کشنده سگ باشد پپس باید بسیار به مطالبی که گفته میشود دقت کنید. این بیماری جزو دسته مریضی های سگ که بسیار خطرناک هستند شناخته میشود و نیاز به درمان به موقع دارد. کرم قلب یک کرم انگلی است که در قلب و عروق ریوی حیوان آلوده زندگی می کند. کرم ها از طریق جریان خون عبور می کنند و به رگ ها و اندام های حیاتی بدن آسیب می رسانند. آنها در نهایت سفر خود را به عروق ریه و اتاق قلب تقریباً شش ماه پس از عفونت اولیه طی می کنند.

چند صد کرم می توانند پنج تا هفت سال در یک سگ زندگی کند.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: انواع غذای سگ

علائم کرم قلب

علائم این بیماری کشنده سگ می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تنفس سخت

یکی از علائم این مریضی سگ سخت شدن تنفس برای سگ است.

  • سرفه کردن

یکی دیگر از علائم کرم قلب در سگ ها سرفه کردن سگ شما است. سرفه کردن نشان دهنده این بیماری رایج سگ ها است.

  • استفراغ

سگ ها میتوانند در صورت داشتن کرم قلب به صورت نسبتاً مداوم استفراغ کنند. شما با مشاهده این مورد میتوانید متوجه درگیری بدن حیوان با این بیماری کشنده سگ بشوید.

  • کاهش وزن، بی حالی و خستگی

کاهش  وزن سریع و ناگهانی تحرک کم و بی حالی و خستگی مفرط میتواند نشان از این بیماری رایج سگ ها باشد. شما با مشاهده این علائم میتوانید به اینکه سگ دچار کرم قلب شده است مشکوک بشوید. یک نکته جالب درباره این بیماری این است که بعضاً ممکن است هیچ علائمی از خود در سگ نشان ندهند تا به مرحله آخر برسد.

علّت های کرم قلب

کرم های قلب توسط پشه ها از حیوانی به حیوان دیگر منتقل می شوند و باعث ایجاد مریضی سگ ها میشوند. ماده ها نوزادانی به نام میکروفیلاریا تولید می کنند. آنها در جریان خون یک حیوان ریخته می شوند اما قادر به ایجاد مستقیم کرم قلب نیستند. میکروفیلاریا باید توسط پشه ها گاز گرفته شود و در طی یک دوره دو هفته ای درون حشره به لارو عفونی تبدیل شود. وقتی پشه حیوان بعدی را گاز گرفت، لاروهای عفونی وارد بافت ها شده و مهاجرت به رگ های خونی را آغاز می کنند.

کرم های قلب به عنوان لاروهای کوچک و نامرئی وارد جریان خون حیوانات می شوند و در بلوغ می تواند طول آنها بیش از دوازده اینچ باشد. این بیماری رایج سگ ها همانطور که میبینید بسیار جدی است و باید این بیماری کشنده سگ را سریعاً درمان کرد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: ده دانستی جالب سگ ها

تشخیص این بیماری رایج سگ ها

بیماری کرم قلب میتواند با معاینه، رادیوگرافی یا سونوگرافی و آزمایش خون توسط دامپزشک تشخیص داده می شود. همه سگها باید بطور روزمره با آزمایش خون از نظر وجود کرم قلب برسی شوند. شما میتوانید سالانه در بهار یا قبل از استفاده از نسخه های جدید برای پیشگیری از کرم قلب، سگ خود را غربالگری کنید.

چه سگهایی بیشتر در معرض کرم قلب هستند؟

آلودگی کرم قلب که یک بیماری رایج سگ ها میباشد ممکن است برای هر سگی اتفاق بیفتد. اما از آنجا که پشه ناقل آنها است، سگ هایی که در مناطق گرم و مرطوب زندگی می کنند بیشتر در معرض این بیماری کشنده سگ ها هستند. پس این مریضی سگ بیشتر از آنکه در نژاد های مختلف تاثیرات مختلف داشته باشد بیشتر با آب و هوا در ارتباط است.

جلوگیری از کرم قلب

این بیماری کشنده سگ با یک قرص ارزان قیمت و جویدنی یا داروی موضعی که به عنوان نسخه دامپزشک در دسترس است به راحتی قابل پیشگیری است. این قرصها معمولاً بصورت ماهانه تجویز می شوند و می توانند به سگهای زیر 6 ماه بدون آزمایش خون داده شوند. حیوانات مسن قبل از شروع دارو باید از نظر بیماری غربال شوند. انجمن کرم قلب آمریکا توصیه می کند برای سگ خود در تمام طول سال از این دارو ها استفاده کنید. این امر نه تنها از این بیماری رایج سگ ها جلوگیری می کند بلکه از بسیاری از سایر انگلهای روده نیز جلوگیری می کند.

درمان کرم قلب

پس از تشخیص باید بررسی کاملی از سگ آلوده انجام شود تا بهترین دوره درمان و خطرات احتمالی برای این مریضی سگ ها ارزیابی شود. متداول ترین دوره درمان، یک سری تزریق داروهایی در عضله سگ ها است. این درمان موفقیت بالایی دارد و معمولاً نیاز به بستری در بیمارستان دارد. تمام پروتکل های درمانی پس از درمان به چندین هفته محدودیت ورزشی نیاز دارند. پیشگیری از این بیماری رایج سگ ها گزینه بسیار بهتر و مطمئن تری است. پس از درمان، سگ شما باید روی داروهای پیشگیرانه قرار گیرد تا خطر عفونت را کاهش دهد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: درماتوفیتوز گربه

چه موقع باید با دامپزشک خود مشورت کنید؟

اگر متوجه شدید که انرژی سگ شما کاهش یافته است و بیمار به نظر می رسد یا علائم کلی توضیح داده شده در بالا را از خود نشان می دهد بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید.

پاروویروس (بیماری رایج  و مسری سگ ها)

پاروویروس سگ یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که می تواند یک بیماری کشنده سگ باشد. این بیماری همچنین در دسته بیماری های رایج سگ ها است. این ویروس به سلولهای تقسیم کننده بدن سگ حمله می کند و به شدت بر دستگاه روده تأثیر می گذارد. پاروویروس همچنین به گلبول های سفید خون حمله می کند. آنها هنگامی که حیوانات آلوده شوند می توانند به عضله قلب آسیب برسانند. این موضوع میتواند باعث مریضی سگ ها و مشکلات قلبی مادام العمر شود.

علائم پاروویروس

علائم عمومی این بیماری رایج سگ ها عبارت است از:

  • بی حالی

اگر دیدید که سگ شما بی حال و بی تحرک است احتمال وجود این بیماری کشنده سگ را میتوان داد.

  • استفراغ شدید

یکی از دیگر علائم این مریضی سگ ها استفراغ به صورت مداوم است. شما با مشاهده استراغ به صورت مداوم در سگ خود میتوانید حدس بزنید که حیوان دچار این بیماری رایج سگ ها شده است.

  • از دست دادن اشتها

گاهی سگ ها اشتهایشان کم میشود این طبیعی است. اما اگر این موضوع به صورت مستمر و با سرعت زیاد اتفاق افتاد میتوان آن را این بیماری کشنده سگ ارتباط داد.

علل پاروویروس

این بیماری رایج سگ ها بسیار مسری و کشنده است. پاروویروس میتواند از حیوان یا جسمی که با مدفوع سگ آلوده تماس پیدا کند قابل انتقال باشد. این ویروس می تواند ماه ها در محیط زندگی کند. این بیماری کشنده سگ ممکن است در اشیای بی جان مانند کاسه های غذا، کفش، لباس، فرش و سایر سطوج زنده بماند. سگ های واکسینه نشده می توانند از طریق خیابان به خصوص در مناطق شهری که سگ های زیادی هستند به پاروویروس مبتلا بشوند.

چه سگ هایی بیشتر مستعد پاروویروس هستند؟

توله سگها، سگهای بزرگسال و سگهایی که واکسینه نشده اند بیشتر در معرض این بیماری رایج سگ ها هستند. در این میان نژادهایی که بیشتر در معرض خطر هستند Rottweilers ، Doberman pinschers ، Labrador retrievers ، American Staffordshire terriers میباشند.

راه های پیشگیری از پاروویروس

شما باید اطمینان حاصل کنید که سگ شما در مورد واکسیناسیون به روز است. برای این مریضی سگ باید یک واکسن اصلی برای همه توله سگها و سگ های بالغ در نظر گرفته شود. به طور کلی، اولین واکسن این بیماری رایج سگ ها در سن 6 تا 8 هفتگی انجام میشود. همچنین یک تقویت کننده در فواصل چهار هفته ای داده می شود تا زمانی که توله سگ 16 تا 20 هفته سن داشته باشد و سپس دوباره در یک سالگی انجام می شود. سگهای مسن که سری کامل واکسیناسیون توله سگ را دریافت نکرده اند ممکن است به این بیماری کشنده سگ حساس تر باشند.

همچنین باید هر سگ حداقل یک واکسیناسیون را در طول عمر خود انجام دهد. از آنجا که این مریضی سگ می تواند ماه ها در محیط زندگی کند، اگر در خانه یا حیاط شما سگ آلوده ای وجود داشته باشد باید مراقبت بیشتری کنید. پاروویروس در برابر بسیاری از مواد ضد عفونی کننده مقاوم است و ریشه کن کردن آن دشوار است. اسباب بازی ها، ظرف غذا و کاسه آب سگ آلوده را به مدت 10 دقیقه در این محلول ضد عفونی کننده قرار دهید. اگر این اجسام قادر به ضد عفونی نیستند باید آنها را دور ریخت.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای غذای سگ

درمان پاروویروس

در حال حاضر هیچ دارویی در دسترس نیست که بتواند این بیماری که از بیماری های رایج سگ را از بین ببرد. درمان این بیماری کشنده سگ شامل مراقبت های حمایتی برای کنترل علائم و تقویت سیستم ایمنی سگ شما است. سگ های آلوده به این مریضی سگ نیاز به درمان فشرده در بیمارستان دامپزشکی دارند. در آنجا آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت های ثانویه و داروهایی برای کنترل استفراغ نیز داده میشود. همچنین مایعات به صورت سرم برای درمان کم آبی تزریق میشوند. سگ شما در کلینیک دامپزشکی سایر روش های درمانی حمایتی را نیز دریافت می کند.

میانگین دوره درمان برای سگ ها به این روش ها بین 5 تا 7 روز خواهد بود. با آنکه ممکن است درمان جواب دهد اما این درمان ها همیشه موفقیت آمیز نیستند بنابراین اطمینان حاصل کنید که سگ شما واکسینه شده است.

چه موقع باید به دامپزشک مراجعه کنید؟

پاروویروس یک بیماری کشنده سگ ها است و بسیار رایج است. اگر متوجه شدید که سگ شما دچار استفراغ شدید، از دست دادن اشتها، افسردگی یا اسهال خونی شده است سریعاً با دامپزشک تماس بگیرید. همانطور که دیدید با برسی این بیماری های رایج سگ ها به خطر آنها برای سگ پی میبریم. همانطور که خواندید باید در مرحله اوّل مراقبت های پیشگیرانه را برای سگ ها انجام دهید. اگر مراقبت ها جواب نداد و سگ شما دچار این مریضی ها شد باید سریعاً به دامپززشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که هر زمان دیرتر مراجعه کنید این بیماری های کشنده سگ حیوان دوست داشتنی شما را بیشتر تهدید میکند.

2 دیدگاه در “بیماری های رایج سگ ها | معرفی بیماری تا راه های درمان

  1. Reyhaneh گفت:

    سلام مرسی از مقاله خوبتون. سگ من علائمی که توی مقاله گفتید رو داره ولی مشکلی که هست تقریبا تموم علائم این بیماری ها حدودا شبیه به هم دیگه هستش من یکم گیج شدم چطوری باید تشخیص بدم که سگم کدوم یکی از بیماری هارو داره علائمشون خیلی شبیه به هم دیگست‌.

    1. manager گفت:

      سلام امیدوارم لذت برده باشید. ببینید مواردی که گفته شده یک زنگ خطری هست برای صاحب سگ که سگ خودش رو به دامپزشکی ببره و در اونجا تشخیص تخصصی توسط دامپزشک داده بشه. یک سری از علائم منحصر به یک بیماری هستند و بعضی از اونها بین چند بیماری مشترکند برای همین ممکن هست یکم گیج کننده باشه مشورت با دامپزشک شما را از این حالت سردرگمی بیرون خواهد اورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.