دانستنی ها

راهکارهایی برای آشنا کردن گربه ها

آشنا کردن صحیح گربه ها

راهکارهایی برای آشنا کردن گربه ها !!!!

اغلب عاشقان گربه ها معمولا تمایل به نگهداری همزمان چند گربه دارند اما، به دلیل عدم آگاهی از نحوه آشنا کردن گربه تازه وارد و ترس از عواقبی همچون دعوا و درگیری، پرخاش یا افسردگی و … از اینکار منصرف میشوند.

نگهداری از چند گربه اگر به درستی معرفی شده باشند بسیار لذت بخش است، پس اگر قصد پذیرش یک گربه جدید در خانواده را دارید این مطلب را بخوانید.

قبل از اینکه گربه جدیدی را به جمع خانواده اضافه کنید، باید گربه یا گربه های قبلی خانواده را کمی بررسی کنید. اگر در حال حاضر چند گربه را تحت سرپرستی دارید، حتما میدانید که آشنا کردن دو گربه غریبه کار چندان ساده ای نیست. شما اول از همه باید تمایلات اجتماعی گربه فعلی خود را به درستی شناخته و تشخیص دهید.

منظور از تمایلات اجتماعی گربه چیست؟

به طور کلی تمایلات اجتماعی گربه ها از زاویه های متفاوتی توسط روانشناسان و رفتار شناس های گربه سانان بررسی شده، مثلا گربه برون گرا و درون گرا یا گربه انسان دوست و گربه دوست یا گربه کنجکاو و ترسو و ……

کمی به رفتار گربه خود دقت کنید آیا گربه شما اجتماعی و انسان دوست است؟ یا انسان گریز و گربه دوست؟ البته گربه ها اغلب در طیفی میانه انسان دوست مطلق یا گربه دوست مطلق قرار میگرند، به زودی در وبلاگ  پت کالا 24 اطلاعات بیشتری در مورد تمایلات اجتماعی گربه خواهیم نوشت.

 

مثلا: اگر گربه انسان دوستی دارید که کمی بد عنق و بد خلق است، به یکی از اعضای خانواده وابستگی شدید و محسوسی دارد و گاهی رفتارهای پرخاشگرانه یا مضطربانه در مقابل اتفاقات، افراد یا اشیا جدید نشان میدهد و به قول معروف کمی رئیس معاب است، در انتخاب گربه دوم بیشتر دقت کنید، این گربه ها کاندیدای همزیستی با هر گربه ای نیستند، بهتر است گربه ای که به سرپرستی میگیرید آرام و خرخری باشد و ترجیحا از نظر سن و سطح انرژی کمی پایین تر از گربه اول شما باشد.

حال که به دقت و درستی گربه خود را بررسی کردید، زمان انتخاب یک گزینه درست است، اگر گربه اجتماعی و ریلکسی دارید که حرف گوش کن و بازیگوش است و آماده تجربه های جدید، شما خوش شانسید، اما با یک حرکت اشتباه ممکن است این شانس را از دست بدهید. پس بهتر است از قبل همه چیز را درباره آشنایی دو گربه با هم بدانید:

راهکارهایی برای آشنا کردن گربه ها

روش هایی برای آشنا کردن گربه ها

 

مهمترین و اصلی ترین نکته در مورد آشنا کردن دو گربه غریبه انتخاب زمان و مکان مناسب برای آشنایی اولیه است. وقتی گربه جدید را وارد خانه میکنید، ابتدا به مدت حداقل 14 روز گربه جدید را در قرنطینه نگهدارید، به این معنا که در طی دوران قرنطینه، دو گربه بهتر است هیچ تماسی با یکدیگر نداشته باشند و ظرف آب و غذا و ظرف خاک مجزا داشته باشند.
این مدت 14 روز تنها در صورتی میتواند کوتاه تر باشد که از واکسینه و انگل تراپی بودن هر دو گربه اطمینان صد در صد داشته باشید، هر چند این دو هفته طلایی فرصتی مناسبی است که اول خود شما با خصوصیات اخلاقی گربه جدید آشنا شوید، اعتمادش را جلب کنید.

(دلیل اصرار بر قرنطینه یا اطمینان از واکسیناسیون کامل، جلوگیری از انتقال بیماری از گربه ای به گربه دیگر، در این مرحله است)

حالا وقت آن رسیده گربه یا گربه های قدیمی از آمدن یک گربه جدید با خبر شوند، اما نه به صورت رو در رو، اول از همه میتوانید جای خواب گربه ها را عوض کنید. جای خواب، پتو، حوله یا هر چیزی که بوی گربه جدید را میدهد به محل زندگی گربه یا گربه های قبلی ببرید تا در قدم اول با بوی گربه جدید آشنا شوند. همین کار را متقابلا برای گربه جدید هم انجام دهید.

اگر چند گربه در خانه دارید حتما جای خواب گربه آلفا را برای معرفی به گربه جدید انتخاب کنید.

( برای شناخت رفتار گربه آلفا این مقاله پت کالا 24 را از دست ندهید)

الان وقت تصمیم گیری شما برای برداشتن قدم بعدی است، اگر هنگام اولین قدم چنین صحنه هایی را دیدید، جا نخورید ترس، اضطراب، پرخاش و رفتارهای خشونت آمیز در این مرحله طبیعی ست، میتوانید با گذاشتن خوراکی های خوشمزه روی جای خواب گربه جدید، گربه های قدیمی را ترغیب به نزدیک شدن به بوی گربه جدید کنید.
در هر حال اگر گربه شما عکس العملی بسیار شدید و غیر قابل کنترل نسبت به بوی گربه جدید نشان داد، بهتر است همچنان با صبوری در این مرحله بمانید:

 

در جریان باشید که گربه ها اغلب در اولین مواجه خیلی معاشرتی و  خوش برخورد نیستند، بنابراین اگر این رفتارها را در چند جلسه اول مشاهده کردید ناامید و نگران نشوید، صبورانه به راه خود ادامه دهید،

همه واکنش هایی که در عکس ها مشاهده میکنید، اشکال مختلف ترس از ناشناخته هاست، بنابراین با چند روز تمرین گربه ها به بوی هم عادت کرده و یکدیگر را میپذیرند.

قدم دوم مواجه کردن دو گربه است، حالا که گربه ها به بوی یکدیگر عادت کرده و یکدیگر را پذیرفتند به دو روش میتوانید آنها را مواجه کنید:

  • مواجه کاملا رو در رو
  • مواجه غیر مستقیم
روش مواجه کاملا رو در رو مناسب گربه هایی است که رفتار مضطربانه و پرخاشگرانه ندارند، بهتر است قبل از مواجه رو در رو با هر دو گربه به طور جداگانه بازی کنید تا تمام انرژی اضافی آنها تخلیه شود، سپس به سراغ گربه اول رفته کمی او را نوازش کرده تا کاملا لوس و خرخری شود و بعد از آن گربه جدید را در آغوش گرفته و اجازه دهید گربه قبلی پشت گربه جدید را بو کند.
در این روش آشنایی چند نکته کلیدی را در نظر بگیرید:
  • ملاقات را در محلی امن ترتیب دهید و تمام راه های فرار یا مخفی شدن را ببندید.
  • گربه آرام تر و اجتماعی تر را در آغوش گرفته و اجازه دهید گربه ای که رفتار غالب تری دارد یا اضطراب و ترس بیشتری دارد، پشت گربه دیگر را بو کند.
  • قبل از مراسم آشنایی ناخن های هر دو گربه را کوتاه کنید تا در صورت بروز رفتار های غیر قابل کنترل، گربه ها آسیبی به یکدیگر نزنند.
  • مدیریت جلسات را در دست بگیرید، هر گونه حرکت مثبت را تشویق کنید و در قبال حرکات منفی و خشن به یک نه محکم بسنده کنید.

تعداد جلسات بستگی به مدیریت شما و قابلیت گربه ها برای پذیرش یکدیگر دارد، ممکن است در جلسه اول دو گربه حضور یکدیگر را بپذیرند همانطور که ممکن است این جلسات کمی طولانی شوند.

در هر حال سعی کنید در این جلسات از تشویق یا نهی بیجا خودداری کنید، به هیچ عنوان با گربه ها دعوا نکنید، از بازی به عنوان زبان مشترک دو گربه استفاده کنید و تا حدی که به هم آسیب نمیزنند، اجازه دهید به یکدیگر نزدیک شوند.

شما تنها در شرایط اضطراری و برای جلوگیری از دعوای فیزیکی در این جلسه حضور دارید، پس از حرف زدن بیش از حد با گربه ها دست بردارید و فقط تماشا کنید و صد البته مدیریت و کنترل.

در روش مواجه غیر مستقیم برای رو در رویی گربه ها یکی را داخل باکس مناسب گذاشته و دیگری را آزاد بگذارید، بهتر است گربه آرام و اجتماعی تر داخل باکس باشد و قبل از شروع جلسه Box train شده باشد و در باکس احساس امنیت کند.

بسته به نوع برخورد و میزان اضطراب، پرخاش و خشونت گربه ها این نوع از آشنایی هم ممکن است طی یک یا چند جلسه به نتیجه برسد. هر زمان که آرامش و آمادگی مناسب برای پیوستن به جمع را در هر دو گربه دیدید، میتوانید گربه ها را به صورت مستقیم رو در رو کنید.

 

فراموش نکنید زندگی با چند گربه لذت بخش تر از یک گربه است، به شرط اینکه شما به طور کامل راهکارهایی برای آشنا کردن گربه ها را بدانید.

پت کالا 24 پیشنهاد میکند به جای خریدن حیوانات، آن ها را به سرپرستی بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.