دانستنی ها

سگ هاسکی | هر آنچه که نیاز است در مورد این نژاد سگ بدانید

سگ هاسکی

نژاد سگ هاسکی چه نژاد است و چه ویژگی هایی دارد؟

نژاد سگ هاسکی نژادی است که ممکن است تا به امروز در مورد آنها بسیار شنیده باشید. آنها یکی از نژاد های بسیار جذاب و پرطرفدار در بین دوستداران سگ ها هستند. در این مقاله ما با شما درباره خصوصیات سگ هاسکی صحبت خواهیم کرد و نژاد هاسکی را به طور کامل معرفی میکنیم. نژاد هاسکی دارای یک خز زیبا و ضخیم است که در بسیاری از رنگ ها وجود دارد. نژاد هاسکی چشمهایی آبی یا چند رنگ بسیار زیبا دارد که به جذابیت این نژاد که از سیبری منشا گرفته است می افزاید. به راحتی می توان فهمید که چرا بسیاری از آنها شبیه گرگ سیبری هستند.

شما باید در نگهداری از سگ هاسکی بسیار مواظب باشید زیرا این سگ باهوش و بسیار قوی است. سگ های نژاد هاسکی میتوانند مستقل از دستور شما عمل کنند و شما را به چالش بکشند. هاسکی ها همچنین به حیاطی با حصار بلند احتیاج دارند که برای جلوگیری از فرارها آنها نیاز است. همچنین انجام ورزش برای هاسکی ها ممکن است گفته شود آسان است اما انجام آن کمی سخت و دشوار میباشد. هاسکی ها دارای انرژی بسیار زیادی هستند و باید این انرژی را به وسیله فعالیت های مختلف از بدن سگ خود آزاد کنید.

در زیر لیست کامل خصوصیات و ویژگی های سگ هاسکی را برای شما خواهیم گفت.

شما این مطلب را نیز میتوانید بخوانید: بیماری های رایج سگ ها

ویژگی ها و خصوصیات نژاد سگ هاسکی

نژاد هاسکی با استعدادهای عالی خود توجه هنرمندان و تهیه کنندگان فیلم را به خود جلب کرده اند. نژاد هاسکی دارای قدرت زیاد و بدنی قوی میباشد. سگ هاسکی اوّلین بار به عنوان سگ سورتمه پرورش یافت و بعضاً هنوز هم تحت همین عنوان استفاده می شوند. نژاد هاسکی جزو سگ های توانا در زمینه یادگیری میباشند آنها فارغ از بازیگوشی بسیار در این زمینه توانا هستند. بسیاری عاشق طبیعت وحشی نژاد هاسکی میشوند اما نمی دانند که این نژاد واقعاً چگونه است. نگهداری سگ هاسکی کار هرکسی نیست زیبایی آنها مردم را به خرید آنها سوق می دهد.

سگ هاسکی

اما آنها از دشواری های نگهداری آنها بی اطلاع هستند. این موضوع باعث می شود بسیاری از سگ های نژاد هاسکی کاندیداهای اصلی انتقال به پناهگاه ها  باشند. صاحب سگ با ندانستن خصوصیات سگ هاسکی اقدام به خرید میکند و سپس با واقعیت رو به رو میشود. نژاد هاسکی یک نژاد عالی میباشد اما حتماً قبل از خرید در مورد آنها تحقیق کنید و اگر ظرفیت های لازم را دارید از آنها نگهداری کنید. محبوبیت نژاد هاسکی باعث زیاد شدن پرورش دهندگان خانگی شده است.

آنها به طور صحیح سگ را پرورش نمی دهند و باعث تاثیرات نامطلوب که جزو ویژگی های سگ نیست میشوند. شما در سگ های هاسکی پرورشی بعضاً ویژگی هایی را مشاهده میکنید که جزو ویژگی های این نژاد سگ نیستند. نژاد هاسکی نژادی با محبت، دارای میزان فعالیت بالا میباشد. سگ های هاسکی تلاشی برای جلب رضایت شما نمیکنند و کاری که دلخواه خودشان است را انجام می دهند. این آموزش نژاد هاسکی را دشوارتر میکند.

هاسکی ها از صاحبان با اعتماد به نفس بالا و قوانینی پایدار بسیار سازگار هستند پس اگر کمی ترسو هستید یا نمیتوانید برای سگ خود قوانینی در نظر بگیرید لطفاً سراغ این نژاد سگ نروید.

نکاتی که باید قبل از خرید نژاد هاسکی بدانید!

  • ریزش مو

سگ هاسکی  برای زندگی در آپارتمان توصیه نمی شود چون روحیه سازگار با زندگی آپارتمانی ندارد. اما برخی از هاسکی ها اگر به درستی آموزش ببینند در آپارتمان ها عملکرد خوبی دارند.

شما این مطلب را نیز میتوانید بخوانید: انواع غذای سگ

  • استاد فرار بودن

یکی از خصوصیات سگ هاسکی این است که به عنوان هنرمندان فرار شناخته شده میشود، آنها به راحتی میتوانند ناپدید شوند. سگ های نژاد هاسکی می توانند از نرده ها بپرند، زنجیر خود را پاره کنند و راه های دیگری برای فرار پیدا کنند. شما برای نگهداری یک هاسکی به حیاطی با حصار بلند احتیاج دارید. هاسکی ها میتوانند حتی زیر دیوار را حفر کنند و از زیر دیوار فرار کنند.

سگ هاسکی

  • ایجاد آشفتگی

سگ های هاسکی را چه در حیاط و چه در ساختمان نگهداری کنید شیطنت ها و تخریب های خود را دارند. هاسکی ها ممکن است لوازم درون منزل شما را بشکنند و اگر در حیاط باشند ممکن است تمام باغچه شما را شخم بزنند. هاسکی ها عاشق حفاری هستند.

  • زوزه کشیدن

هاسکی ها پارس نمیکنند و وززه میکشند پس اگر کسی به ملک شما وارد شود به شما هشداری نخواهند داد. چنانچه شما دنبال سگ نگهبان برای ملک خود هستید سگ هاسکی گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

  • اعتماد به نفس صاحب هاسکی

هاسکی ها نژادی برای صاحبان ترسو نیست. هاسکی ها به یک مالک قوی نیاز دارند که موقعیت آلفا را در خانه حفظ کند. نژاد هاسکی از کودکی به آموزش اطاعت احتیاج دارند و می توانند نژادی سخت و لجباز برای آموزش باشد.

شما این مطلب را نیز میتوانید بخوانید: راهنمای غذای سگ

  • کنجکاو بودن

هاسکی ها بسیار کنجکاو هستند. سگ های هاسکی بعضاً میتوانند در حین کنجکاوی به خود و یا محیط اطراف خود آسیب وارد کنند.

  • مهربان و خوش اخلاق بودن

سگ های نژاد هاسکی بر خلاف قیافه اخمو و درهم خود بسیار مهربان و خوش اخلاق است. به طور کلی، آنها با کودکان خوب هستند اگرچه کودکان کوچک هرگز نباید با هر نژادی از سگ ها تنها بمانند. هاسکی ها همچنین در خانه هایی که چند سگ دارند مشکلی ایجاد نمیکنند.

  • نیاز به کالری کم

هاسکی ها در وعده های غذایی روزانه خود نیازی به دریافت کالری زیاد ندارند.

  • بی نظم بودن

سگ هاسکی یک سگ شلخته و بی نطم است و علاقه ای به نظم ندارد. این مورد یکی از مواردی است که نیاز به صبر زیاد شما دارد و باید با آن کنار آمد.

  • خرید از فروشگاه معتبر

توصیه ما به شما این است که برای جلوگیری از توله کشی از سگ ها سعی کنید سگ خریداری نکنید و در صورت تمایل از پناهگاه ها نژاد سگ مورد نظر خود را پیدا کنید. اما اگر قصد این کار را دارید برای خرید یک توله سگ سالم، هرگز توله سگ را از یک پرورش دهنده غیرمجاز خریداری نکنید. به دنبال یک پرورش دهنده معتبر باشید که سگ های مولّد خود را آزمایش کند تا مطمئن شود که آنها از بیماری های ژنتیکی که ممکن است به سگ انتقال داده شود ایمن هستند.

خصوصیات سگ هاسکی

تاریخچه نژاد هاسکی

سگ هاسکی از قبیله ای از عشایر سیبری منشأ گرفته است. تاریخچه نژاد هاسکی نسبتاً ناشناخته است اما آزمایش های DNA تایید می کند که آنها از قدیمی ترین نژادها هستند. ما می دانیم که چوکچی از سگها به عنوان حمل و نقل سریع استفاده می کرد و آنها به عنوان یک سگ خانوادگی با چوکچی تعامل داشتند. هاسکی ها اغلب با کودکان می خوابیدند و تختخواب های راحت و گرم برای هاسکی ها تهیه می کردند. سگ های هاسکی سیبری در سال 1908 به آلاسکا وارد شدند و به عنوان سگ سورتمه استفاده می شدند.

آنها در مسابقات قرعه کشی All Alaska که یک مسابقه 408 مایلی با سگ است مورد استفاده قرار گرفتند و توجه همه را توانستند به خود جلب کنند. هاسکی ها امروزه نیز به عنوان یک رقیب فعال در مسابقات قرعه کشی هستند. سوابق نشان می دهد که آخرین هاسکی سیبری در سال 1930 هنگامی که مرزها توسط دولت شوروی بسته شد از سیبری صادر شده است. پس از بسته شدن مرز رشد هاسکی ها در آمریکای شمالی ادامه پیدا کرد.

نژاد هاسکی

اگرچه سگ های هاسکی این منطقه نسبت به سگ های بنیاد سیبری کمی تغییر کردند، اما آنها هنوز هم بسیاری از ویژگی های شگفت انگیز نژاد سگ های سیبری را حفظ کرده اند. کلوپ سیبری آمریکا در سال 1938 تاسیس شد. و سگ هاسکی سیبری توسط کلوپ لانه های آمریکایی در سال 1930 و کلوپ کانادا در سال 1939 شناخته شد.

شما این مطلب را نیز میتوانید بخوانید: ده دانستنی جالب سگ ها

قد و وزن سگ های هاسکی

سگ های نز این نژاد بین 53 تا 58 سانت قد دارند و سگ های ماده بین 50 تا 55 سانتیمتر نیز قد دارد. وزن سگ های نر بین 20 تا 27 کیلوگرم میباشد و وزن سگ های ماده بین 16 تا 22 کیلوگرم میتواند باشد.

سلامتی

سگ های هاسکی به طور کلی سالم هستند اما مانند همه نژادها مستعد ابتلا به برخی از بیماری ها هستند. پس اگر شما به دنبال نگهداری نژاد هاسکی میباشید مهم است که این موارد را بدانید. اگر برای خرید یک توله هاسکی میخواهید اقدام کنید حتماً از صاحب سگ بخواهید که به شما مدارک سلامتی سگ را نشان دهد. این کار باعث میشود تا از سلامتی سگ خود اطمینان حاصل نمایید.

نژاد هاسکی

برخی از بیماری های چشمی نژاد هاسکی

برخی از بیماری های چشمی که سگ هاسکی ممکن است درگیر آن شود به شرح زیر است:

  • آب مروارید

آب مروارید مات بودن روی عدسی چشم است سگ است که باعث دشواری در بینایی می شود. در این حالت چشم های سگ ظاهری ابری دارد. آب مروارید معمولاً در سنین بالا رخ می دهد و گاهی اوقات می توان با جراحی آن را از بین برد تا بینایی سگ بهتر شود.

  • دیستروفی قرنیه

این وضعیت روی قرنیه یا قسمت شفاف خارجی کره چشم سگ هاسکی تأثیر می گذارد. این یک تیرگی است که توسط مجموعه ای از لیپیدها در قرنیه ایجاد می شود. این بیماری معمولاً در سگ های بزرگسال دیده می شود و بیشتر سگ های ماده را مبتلا می کند. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و سگ باید با آن مدارا کند.

  • آتروفی پیشرونده شبکیه(PRA)

این یک اختلال دژنراتیو چشم سگ هاسکی است که در نهایت باعث کوری ناشی از از دست دادن گیرنده های نوری در پشت چشم می شود. PRA سالها قبل از اینکه سگ علائم نابینایی را نشان دهد قابل تشخیص است. خوشبختانه سگ ها می توانند از حواس دیگر خود برای جبران نابینایی استفاده کنند. سگ های نابینا می توانند در صورت حمایت زندگی کامل و شادی داشته باشند. پرورش دهندگان معتبر چشم سگ های خود را سالانه توسط دامپزشک تأیید می کنند و سگ هایی با این بیماری پرورش نمی دهند.

شما این مطلب را نیز میتوانید بخوانید: بیماری های چشم گربه ها

مراقبت و نحوه نگهداری نژاد هاسکی

سگ های هاسکی باید روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش کنند تا خسته نشوند. هاسکی ها همراهان عالی برای آهسته دویدن هستند اما نباید در هوای گرم آنها را به ورزش ببرید. در کمال تعجب، آنها برای صرف انرژی خود فقط به یک حیاط خلوت کوچک و مطمئن احتیاج دارند. همانطور که قبلاً ذکر شد، آموزش نژاد هاسکی ضروری است و باید بر روی این موضوع سرمایه گذاری کنید. قطعاً هر چقدر هاسکی شما اصول را بیشتر رعایت کند باعث خوشحالی بیشتر شما میشود.

یکی از خصوصیات سگ هاسکی این است که بسیار بازیگوش است پس تربیت آن نیاز به مربی یا مشاور حرفه ای دارد. آنها ممکن است در کلاس طبق دستورالعمل ها و دستورات رفتار کنند اما در خانه ممکن است دوباره به سگ لجبازی برگردند. این ممکن است ناامیدکننده باشد، اما خواهید فهمید که صبر، وقت و پافشاری نتیجه می دهد. هاسکی ها نژادی بیچیده و دوست داشتنی هستند که نگهداری از آنها سخت است. شما برای نگهداری یک هاسکی باید صبر، تحمل و پشتکار داشته باشید.

علاوه بر این موضوعات رفتاری باید فضای مناسب برای نگهداری هاسکی را داشته باشید. شما باید در مورد خصوصیات سگ هاسکی نیز مطالعه فراوان داشته باشید. اینگونه پس از به سرپرستی گرفتن هاسکی برای نگهداری آن آماده میباشید.

2 دیدگاه در “سگ هاسکی | هر آنچه که نیاز است در مورد این نژاد سگ بدانید

  1. Farhad.hs گفت:

    سلام، مرسی از مقاله مفیدی که گذاشتین فقط یه سوالی داشتم. من یه توله سگ هاسکی پنج ماهه دارم که خیلی توی خونه شیطنت میکنه و بهم میریزه خونمو اگرم تنهاش بزارم توی خونه خرابکاری میکنه به نظر شما باید چیکار کنم؟ چون خیلی داره اذیتم میکنه نگهداریش واقعا سخت شده برام.

    1. manager گفت:

      سلام
      همونطور که توی مطلب منتشر شده ذکر کردم سگ های هاسکی نیاز به وقت گذاشتن برای آموزش دارن. با این کار قطعا سگ شما دردسر کمتری خواهد داشت حالا یا میتونید خودتون بهش آموزش بدید یا از کسانی که سگ ها را آموزش میدهند کمک بگیرید و اینکنه همونطور که گفته شده سگ های هاسکی یکم حساس هستند و در صورتی که خیلی توی خونه حضور نداشته باشید میتونند شما رو اذیت کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.