دانستنی ها

علت ریزش مو در سگ‌ها + روش‌های پیشگیری و درمان

ریزش مو در سگ‌ها که به عنوان آلوپسی نیز شناخته می‌شود، شایع و بسیار قابل توجه است. ریزش مو سگ می‌تواند در یک نقطه، به صورت تکه‌ای یا در سراسر بدن ظاهر شود. انتخاب شامپو سگ و تغذیه سگ مناسب می‌تواند در پیشگیری از ریزش موی شدید آنها جلوگیری کند.

علل مختلف ریزش مو در سگ‌ها

اگر سگی دارید که موهای او ریزش می‌کند، باید به دنبال درمان ریزش موی او باشید. چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ریزش موی سگ شود، اما این احتمال وجود دارد که سگ شما به یکی از پنج دلیل رایج کچل شود.

  1. ریزش فصلی

گاهی اوقات، ریزش موی به ظاهر شدید سگ فقط ریزش طبیعی است. سگ‌ها زمانی که هوا گرم می‌شود، ممکن است موهای خود را از دست بدهند. موی بسیاری از سگ‌ها در طول سال می‌ریزد. برخی از نژادها، مانند هاسکی و لابرادور، زیرپوش‌های ضخیم زمستانی خود را در بهار از دست می‌دهند.

اگر در آب و هوای معتدل زندگی می‌کنید، ریزش فصلی اغلب کاهش می‌یابد. اگر ریزش کنترل نشده است، شانه زدن موهای سگتان چند بار در هفته می‌تواند موهای زائد را از بین ببرد و کنترل کند.

  1. عفونت‌های باکتریایی و قارچی

باکتری‌ها و مخمرها ساکنان طبیعی پوست سگ‌ها هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند خارج از کنترل رشد کرده و عفونت ایجاد کنند. عفونت‌های قارچی یا باکتریایی روی پوست ممکن است باعث ریزش مو، قرمزی، خارش و بو شود. گاهی اوقات، عفونت‌های باکتریایی باعث ایجاد دانه‌های جوش مانند می‌شوند.

سگ‌ها همچنین می‌توانند به کرم حلقوی مبتلا شوند. نوعی قارچ است که باعث ریزش مو و مناطق کوچکی از عفونت می‌شود. لکه‌های قرمز، خارش.دار یا پوسته پوسته دلیل مراجعه به دامپزشک هستند. دامپزشک شما یک معاینه کامل انجام می‌دهد، آزمایش‌هایی را توصیه می‌کند و در صورت نیاز آنتی بیوتیک یا ضد قارچ برای درمان عفونت تجویز می‌کند.

  1. جرب و سایر انگل‌ها

جرب یک اصطلاح رایج برای عفونت‌های پوستی خارش دار ناشی از کنه است. کنه‌ها موجودات میکروسکوپی هستند که روی سطح پوست یا فولیکول‌های مو زندگی می‌کنند. آنها با جویدن پوست باعث ریزش مو و خارش می‌شوند. دامپزشکان اشاره می‌کنند که برخی کنه‌ها، مانند کنه گال، هم برای انسان و هم برای سگ‌های دیگر بسیار مسری هستند . سایر کنه‌ها، مانند کنه دمودکس، مسری نیستند اما همچنان باعث ریزش مو می‌شوند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

کک یکی از دلایل بسیار رایج ریزش موی سگ است. کک‌ها می‌توانند باعث خارش سگ‌ها شوند، تا جایی که موهای آن‌ها در مکان‌هایی خراشیده شود. کنه‌ها و کک‌ها بسیار مسری هستند، بنابراین هر انگلی که روی سگ خود پیدا کنید ممکن است قبلاً به خانه و سایر حیوانات خانگی شما سرایت کرده باشد. اگر شواهدی از کنه یا کک پیدا کردید، دامپزشک شما می‌تواند یک داروی ضد انگلی تجویز کند و نکاتی را برای خلاص شدن از آفات خانه ارائه دهد.

  1. آلرژی

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها ممکن است دچار آلرژی شوند و برخی از شایع‌ترین علائم آن خارش پوست و ریزش مو است. شایع‌ترین آلرژی‌ها در سگ‌ها، آلرژی‌های محیطی به مواد محرک مانند گرده، کپک، گرد و غبار و آلرژی به مواد غذایی است. اگر دامپزشک شما به آلرژی شک کند، ممکن است کنترل کک با دارو برای کنترل خارش، اجتناب از مواد آلرژی‌زا یا تغییر غذا را برای از بین بردن حساسیت غذایی توصیه کند.

آلرژی غذایی را می‌توان تنها با انجام یک آزمایش غذایی برای حداقل هشت هفته تشخیص داد. اگر دامپزشک شما سگ شما را با یک برنامه غذایی با مواد محدود یا غذا درمانی در یک آزمایش غذایی قرار می‌دهد، بسیار مهم است که مطمئن شوید سگ شما در طول آزمایش هیچ چیز دیگری نمی‌خورد. یک غذا یا لقمه دزدیده شده مرغ می‌تواند نتایج را خراب کند. اگر علت اصلی آلرژی باشد و به درستی درمان شود، موی سگ شما باید دوباره رشد کند و خارش متوقف شود.

  1. بیماری زمینه‌ای

پوست بزرگترین عضو بدن است و برای سالم ماندن به مقادیر زیادی مواد مغذی نیاز دارد. اگر سگ شما یک بیماری زمینه‌ای داشته باشد، مو و خز او ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

شرایط هورمونی – مانند کم کاری تیروئید، اختلالات غده فوق کلیوی یا اختلالات هورمون رشد – همگی می‌توانند باعث ریزش موی سگ شوند. اگر دامپزشک شما مشکوک به یک مشکل داخلی به عنوان علت ریزش مو باشد، ممکن است آزمایش آزمایشگاهی و احتمالا عکسبرداری با اشعه ایکس یا اولتراسوند را برای تعیین علت توصیه کند.

ریزش بیش از حد می‌تواند ناشی از استرس، تغذیه سگ نامناسب، بارداری، شیردهی یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد. اگر فکر می‌کنید سگ شما بیش از حد طبیعی ریزش می‌کند یا در حال ایجاد لکه‌های طاسی بر روی بدن او است، با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. درمان ریزش موی سگ که آنها تجویز می.کنند به سایر نیازهای بهداشتی حیوان خانگی شما بستگی دارد.

سگی که مو از دست می دهد باید به دامپزشک مراجعه کند، اما وضعیت او اغلب با یک تغییر ساده در غذا یا دارو برطرف می‌شود. به نظافت و شانه زدن منظم ادامه دهید تا بتوانید اولین علائم یک مشکل را تشخیص دهید.

روش‌های کنترل ریزش مو در سگ‌ها

یک معاینه فیزیکی کامل توسط دامپزشک تنها مهم‌ترین مرحله در تشخیص علت یا علل آلوپسی است. در مورد اختلالات پوستی در سگ‌ها به ندرت یک راه حل سریع جواب می‌دهد. دامپزشک شما عوامل متعددی را قبل از تعیین تشخیص مناسب در مورد سگ شما در نظر می گیرد (از جمله سن، نژاد، جنس، وضعیت سلامتی و سابقه پزشکی قبلی).

متأسفانه، هیچ دستور العمل ساده‌ای برای رفع آلوپسی در سگ‌ها وجود ندارد. کشف علت برای انتخاب گزینه‌های درمانی ضروری است. همچنین، بسیاری از علل آلوپسی شرایط مداومی هستند که به داروهای دوره‌ای یا درمان‌های دیگر نیاز دارند. درک این موضوع حتی قبل از ملاقات با دامپزشک کمک زیادی به نجات شما از ناامیدی در صورت بازگشت علائم در آینده خواهد کرد.

هنگام مراجعه به دامپزشک خود، آماده پاسخگویی به سوالات کامل در مورد تاریخچه سگ خود باشید، از جمله:

رژیم غذایی

تعداد حیوانات خانگی در خانه

درجه خارش

درمان‌های گذشته

محیط سگ (داخل/خارج)

داروهای انگل

مشکلات سلامتی قبلی یا ناهنجاری‌های خونی

قرار گرفتن در معرض (آب برکه، مناطق جنگلی، حیوانات وحشی، و غیره)

هنگامی که دامپزشک شما این پاسخ‌ها را دریافت کرد، می‌تواند حیوان خانگی شما را بررسی کند و علل احتمالی را تعیین کند.

پیشگیری از ریزش مو سگ‌ها با استفاده از شامپو مناسب

شامپو سگ گیاهی ممکن است به کاهش ریزش مو یا جوانسازی سگ شما کمک کند. همچنین اسپری، پماد و دیپ برای درمان موضعی ریزش مو وجود دارد. بسته به علت لکه‌های طاس حیوان خانگی شما، این ممکن است یک استراتژی مفید برای درمان باشد.

در مورد درمان‌های خانگی ریزش موی سگ در دسته بندی موضعی، چندین مورد وجود دارد. برخی از صاحبان کمی سرکه سیب را با یک اسفنج روی موهای سگ خود می‌مالند یا حتی یک یا دو فنجان را در حمام گرمی می‌ریزند که حیوان خانگی می‌تواند خیس بخورد.

خواص ضد باکتریایی سرکه سیب می‌تواند از پوست، فولیکول‌های مو و پوشش سالم حمایت کند و به حیوان خانگی شما کمک کند تا از عفونت‌هایی که ممکن است باعث ریزش مو شود جلوگیری کند. اسیدیته موجود در آب لیمو می‌تواند همین اثر را ایجاد کند و یکی از درمان‌های خانگی محبوب ریزش مو سگ است.

یکی دیگر از گزینه‌های موضعی روغن زیتون است که می‌توان آن را به مو و پوست سگ خود مالیده و سپس برای یک درمان مرطوب کننده و آرام بخش خوب بشویید تا پوشش او را تقویت کرده و پوست او را شاداب نگه دارد.

برخی از صاحبان سگ از مکمل‌ها برای پوشش سالم‌تر و ریزش موی کمتر استفاده می‌کنند‌.

پیشگیری ریزش مو سگ‌ها با تغذیه مناسب

اگر ریزش موی سگ شما به دلیل کمبود ویتامین است، مکمل رژیم غذایی او ممکن است یک درمان خانگی خوب برای ریزش مو سگ باشد. ویتامین‌های E و A و همچنین روغن ماهی می‌توانند به حیوانات خانگی با پوست خشک یا حتی برخی عفونت‌ها کمک کنند.

درمان ریزش موی سگ

پس از شناسایی علت، اغلب رویکردهای زیادی برای رسیدگی و درمان ریزش موی سگ شما وجود دارد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دارو

درمان کک و کنه

درمان‌های موضعی، چه دارویی و چه طبیعی

مکمل

یک دستگاه رطوبت ساز

آراستن

ضد قارچ‌ها و آنتی بیوتیک‌ها ممکن است ریزش موی سگ را برطرف کنند

اگر سگ شما هر نوع عفونتی دارد که به ریزش مو کمک می‌کند، دامپزشک شما برای رفع آن دارویی تجویز می‌کند. گاهی اوقات، حتی برای آلرژی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ضروری است. استروئیدها همچنین ممکن است برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی که باعث ریزش مو می‌شوند استفاده شوند.

درمان‌های پیشگیرانه کک و کنه می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.