تغذیه گربه ها و نکات مربوط به آن در دوره های سنی مختللف
غذای گربه ها و نکات مربوط به آن در دوره های سنی مختللف

نکات مربوط به غذای گربه

آیا تا کنون به غذای گربه خود فکر کرده اید؟ آیا به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد نحوه بزرگ کردن بچه گربه، رژیم غذایی گربه بزرگسال یا گربه سالخورده خود هستید؟ برای کمک به سلامتی دوست گربه ای خود، نکات مهم تغذیه ای را در زیر بخوانید. در این مطلب ما برای شما سیر تکامل زندگی یک گربه را شرح میدهیم. ما برای شما نحوه تنظیم رژیم غذایی را برای سنین مختلف تا حدودی مشخص کرده ایم. همچنین برای آنکه اطلاعات دقیق تری در مورد هر یک از دوره های زندگی گربه به دست آورید میتوانید به سایر مطالب مراجعه نمایید.

مواد مغذی مورد نیاز گربه شما

مواد مغذی موادی هستند که از غذا بدست می آیند. همچنین توسط حیوان به عنوان منبع انرژی و به عنوان بخشی از سوخت متابولیکی لازم برای نگهداری و رشد استفاده می شوند. حیوانات خانگی شما باید بتوانند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از غذای مورد استفاده خود تامین کنند. سعی کنید از غذاهایی که با کیفیت بالا و با توجه به این استانداردهای خاص تهیه شده اند، استفاده کنید. در اینجا چهار سطح اساسی مواد مغذی اساسی برای زندگی سالم برای هر دوره زندگی گربه آورده شده است.

بچه گربه ها

همه میدانیم که مراقبت از بچه گربه ها یکی از کار های سختی است که انجام دادن آن ملزم صرف وقت زیاد است. یکی از کار های سخت برای تامین کیفیت زندگی بچه گربه ها تنظیم یک رژیم غذایی کاملا کارآمد برای آنها میباشد. اگر شما مسئول مراقبت از بچه گربه ها در چند ماه اول زندگی آنها هستید قطعا با چالش های آن رو به رو شده اید. شما باید آماده باشید که بچه گربه ها را از یک رژیم غذایی شیر به غذای مخصوص بچه گربه ها منتقل کنید. خوشبختانه امروزه در بازار محصولات استاندارد زیادی جهت رفع نیاز بچه گربه ها وجود دارد.

این غذا های متنوع میتواند شما را در زمینه بزرگ کردن بچه گربه ها یاری کند.

از شیر گرفتن بچه گربه

از شیر گرفتن یک بچه گربه به همان اندازه دشوار است که از شیر گرفتن بچه انسان سخت است. در این فرآیند اگر مادر بچه گربه به شما در از شیر گرفتن بچه گربه کمک کند میتواند این کار را برای شما ساده تر کند. از شیر گرفتن فرآیند انتقال بچه گربه ها از شیر مادر به غذای جامد است. در طول این کار، بچه گربه ها از وابستگی به مراقبت های مادر به استقلال اجتماعی پیشرفت می کنند. در حالت ایده آل، از شیر گرفتن توسط گربه مادر انجام می شود. اما اگر بچه گربه تحت مراقبت شما از مادرش جدا شده است از شیر گرفتنش به شما بستگی دارد.

گربه های بزرگسال

گربه های بالغ برای تأمین انرژی خود و ترمیم بافت های بدن باید به اندازه کافی غذای مقوی و با کیفیت بخورند. این غذا ها در بازار با کیفیت ها و استاندارد های لازم برای گربه ها بسیار یافت میشوند. شما نباید بیشتر از مقدار مورد نیاز گربه خود به آن غذا بدهید. اگر این مقدار از میزان مجاز عبور کند میتواند گربه شما را دچا مشکلات جدی کند. میزان تغذیه گربه بالغ شما باید بر اساس انرژی مصرفی و همچنین میزان فعالیت و نوع فعالیت گربه باشد. شما حتی در رابطه با این موضوع میتوانید گربه خود را پیش داپزشک برده و از دامپزشک مشورت بگیرید.

سطح فعالیت به طور چشمگیری بین حیوانات خانگی متفاوت است و در هیچکدام از آنها یکسان نیست. سطح فعالیت نقش مهمی در تعیین میزان کالری دریافتی گربه شما خواهد داشت. بعضی از گربه ها میتوانند به شدت فعال و مدام در حال بازی کردن با وسایل باشند. و بعضی از گربه ها میتوانند آنقدر تنبل باشند که فقط برای تامین نیاز های غذایی خود به حرکت درآیند.

گربه های ارشد

گربه ها از حدود هفت تا دوازده سالگی تغییرات مربوط به سن را تجربه می کنند. این دوره یک دوره جدید در زندگی گربه است و شما شاهد چیز های جدید در گربه خود خواهید بود. تغییرات متابولیکی، ایمنی یدن گربه و عوض شدن شکل و ترکیب بدن در این سن نمود خواهند کرد. برخی از این موارد اجتناب ناپذیر است و برخی دیگر را می توان با رژیم غذایی مدیریت کرد. شما باید در سنین کمتر برای گربه خود یک رژیم غذایی اصولی مشخص کرده باشید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از یک سری از بیماری ها و مسائل گربه در این سن جلوگیری کنید.

گربه های دارای اضافه وزن

این همان موضوعی است که باید قبل از به وجود آمدن آن در گربه خود به فکر آن میبودید! چاقی یک مشکل رایج در حیوانات خانگی است و مانند انسان می تواند برای سلامتی گربه مضر باشد. حیوان خانگی دارای اضافه وزن فشارهای زیادی بر بدنشان وارد میشود. این حیوانات بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت، مشکلات کبدی و درد مفاصل هستند. اگر تا الان پیگیر یک رژیم غذایی اصولی برای گربه خود نبوده اید ایرادی ندارد ولی حتما به سراغ دامپزشک بروید. با دامپزشک مشکلات گربه خود را مطرح کنید و از او بخواهید که در راستای سلامت گربه شما را یاری کند.

نتیجه گیری

از مطالب بالا میتوان به این نتیجه رسید که باید تغذیه گربه خود را از سنین پایین جدی بگیرید. مصرف یک نوع غذا برای تمامی ادوار سنی غلط  بوده و شما باید در هر سن غذای مناسب گربه را به آن بدهید. برای مثال وقتی بچه گربه را از شیر میگیرد و ماهیت غذای بچه گربه جامد میشود باید غذا های پر انرژی به آن بدهید. وقتی گربه ما بالغ میشود باید به گربه خود غذاهایی بدهید که مقوی باشد. زمانی که گربه شما یک گربه ارشد میشود شما باید غذا های او را بر حسب توان گربه انتخاب کنید. و زمانی که گربه شما یک گربه وزن بالا است باید از دادن غذاهای با کالری بالا به او بپرهیزید.