دانستنی ها

درماتوفیتوز گربه | راهنمای جامع دلایل شیوع تا نحوه درمان

درماتوفیتوز گربه

درماتوفیتوز گربه چیست؟

درماتوفیتوز گربه یکی از انواع بیماری های قارچی گربه میباشد. درماتوفیتوز همان کرم حلقوی گربه ها میباشد. اگرچه این نام خلاف این را نشان می دهد اما کچلی در این بیماری به هیچ وجه توسط کرم ایجاد نمی شود بلکه قارچی است. قارچی که می تواند پوست، مو و ناخن را آلوده کند. این بیماری در گربه ها بسیار شایع است و میتواند بسیار مسری باشد. درماتوفیتوز گربه به نواحی دایره ای و مدور ریزش مو با حلقه های قرمز قرمز منجر شود.

همان طور که گفتیم کرم حلقوی گربه ها که به عنوان درماتوفیتوز نیز شناخته می شود، اغلب به سایر حیوانات خانگی و همچنین به انسانها سرایت می کند.

علائم کرم حلقوی در گربه ها

علائم وجود کرم حلقوی در گربه ها عبارتند از:

  • ضایعات پوستی که به طور معمول در سر، گوش ها و اندام های جلویی ظاهر می شوند.
  • کرم حلقوی گربه ها می تواند باعث ایجاد لکه های پوستی پوسته پوسته شود که گاهی قرمز به نظر می رسند.
  • در موارد خفیف، ممکن است مناطقی به صورت قرمز یا شوره زده وجود داشته باشد. در حالی که عفونت های شدیدتر می تواند در کل بدن گربه گسترش یابد.
  • همچنین برای گربه ها این امکان وجود دارد که اسپورهای کرم حلقوی را حمل کند و علائمی از خود نشان ندهد.

 

علائم درماتوفیتوز در گربه ها

ایجاد لکه های قرمز رنگ و ریزش مو در اثر درماتوفیتوز

انتقال کرم حلقوی

درماتوفیتوز گربه می تواند مستقیماً از طریق تماس با یک حیوان آلوده منتقل شود. همچنین میتواند غیرمستقیم از طریق تماس با ملافه، ظروف و سایر مواد آلوده به سلولهای پوستی یا موی حیوانات آلوده، دچار کرم حلقه شود. اسپورهای کرم حلقوی در گربه ها به طرز مشهوری مقاوم هستند و حتی می توانند در محیط بیش از یک سال زنده بمانند! درماتوفیتوز گربه مکن است گریبان هر گربه ای را بگیرد. اما بچه گربه های کمتر از یک سال و گربه های سالخورده بیشتر در معرض آن هستند.

همچنین گربه های مو بلند و کسانی که دچار نقص ایمنی هستند نیز حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع دارند. کرم حلقوی گربه ها می تواند به سرعت در پناهگاه ها یا سایر محیط های شلوغ گسترش یابد. شرایط گرم و مرطوب باعث شیوع بیشتر کرم حلقوی می شود.

تشخیص کرم حلقوی

درماتوفیتوز که یکی از بیماری های قارچی گربه است میتواند در بدن گسترش یابد. این عفونت به طور بالقوه می تواند بر روی بدن گربه گسترش یابد و در سرتاسر بدن گربه پخش شود. پس بسیار مهم است که اگر مشکوک هستید حیوان خانگی شما دارای کرم حلقوی است، برای تشخیص دقیق به دامپزشک مراجعه کنید. از آنجا که درماتوفیتوز گربه می تواند به راحتی به شما و دیگر حیوانات خانگی سرایت کند، باید سریعا گربه خود را قرنطینه کنید. این کار را باید تا زمانی که دامپزشک بتواند تشخیص را تأیید کند ادامه بدهید.

همچنین پس از لمس گربه ای که بیماری های قارچی دارد باید دستان خود را به خوبی بشویید. کرم حلقوی در گربه ها بعضی از مواقع ممکن است علائم کمی داشته یا بدون علائم باشند. تشخیص کرم حلقوی به ندرت فقط با مشاهده پوست انجام می شود و نیاز به انجام کار های تخخصی دارد. دامپزشک ممکن است از نور ماورابنفش برای تشخیص درماتوفیتوز گربه استفاده کند. یا ممکن است یک کشت قارچی گرفته شده از موی سلول یا سلول های پوستی را بررسی کند. نمونه برداری از پوست و معاینه میکروسکوپی نیز برای شناخت کرم حلقوی در گربه ها گاهی انجام می شود.

 

تشخیص درماتوفیتوز

تشخیص درماتوفیتوز با استفاده از نور ماورابنفش

درمان درماتوفیتوز گربه

درمان کرم حلقوی گربه ها به شدت عفونت بستگی دارد. دامپزشک ممکن است یک شامپو یا پمادی را که حاوی داروی خاصی برای از بین بردن قارچ است تجویز کند. در برخی موارد همچنین مصرف داروهای خوراکی ضروری است. برای اطمینان از اینکه این قارچ مقاوم را ریشه کن کرده اید، ممکن است چندین ماه یا بیشتر درمان انجام شود. در این زمان کشت های قارچی به صورت دوره ای بررسی  میشود. همچنین برای جلوگیری از عود مجدد درماتوفیتوز گربه، درمان محیط گربه نیز مهم است. بدان معنا که شما باید مکانی که گربه مبتلا در آن زندگی میکرده را هم از این بیماری خالی کنید.

اگر دامپزشک حیوان شما را مبتلا به کرم حلقوی گربه ها دانست، به شما توضیح می دهد که برای جلوگیری از انتشار قارچ به سایر حیوانات خانگی و سایر اعضای خانواده، باید چه کاری انجام دهید. به خاطر داشته باشید که اگر حیوانات خانگی دیگری نیز دارید، احتمالاً اکثر آنها نیز در معرض خطر قرار گرفته اند. ممکن است سایر حیوانات خانگی شما نیز به درماتوفیتوز گربه مبتلا شده باشند.

دامپزشک ممکن است در این زمینه به شما توصیه کند موارد زیر را انجام دهید:

  • تمام حیوانات خانگی خانگی را با یک شستشوی دارویی یا شامپو غسل دهید.
  • ملافه ها و اسباب بازی های حیوانات آلوده را با مواد ضد عفونی کننده که اسپورهای کرم حلقوی را می کشد بشویید.
  • مواردی را که کاملاً ضد عفونی کردن غیرممکن است کنار بگذارید (درختان گربه فرش شده و غیره)
  • برای پاک کردن خانه از موهای آلوده و سلول های پوستی، مرتباً جارو برقی بزنید. (قارچ می تواند روی مو و پوستی که گربه شما می ریزد زنده بماند!)
  • پس از استحمام یا لمس گربه ، دستان خود را کاملاً بشویید.

اگر دوست کوچک شما مبتلا به درماتوفیتوز گربه ها به درستی درمان نشود، ضایعات می تواند در مناطق وسیعی از بدن حیوان گسترش یابد و باعث ریزش مو و عفونت های پوستی میشود. همانطور که دیدید کرم حلقوی گربه ها میتواند مشکلات جدی را برای گربه ها فراهم سازد. این موضوع شاید زندگی گربه را به خطر نیندازد اما باعث میشود که زندگی بسیار سختی را داشته باشد.

شما همچنین میتوانید بیماری های دیگر گربه ها را در بیماری های رایج گربه هاببینید و مطالعه نمایید. این نکته را هرگز فراموش نکنید که رسیدگی زودتر به وضعیت گربه مبتلا به درماتوفیتوز میتواند روند بهبودی را برای گربه ساده تر کند. همچنین فراموش نکنید که پس از متوجه شدن این بیماری در گربه ها محل زندگی آن ها را با وسواس زیاد تمیز کنید.

در صورت عدم تمیز کردن محیط گربه میتواند دوباره به درماتوفیتوز دچار شود. سعی کنید همیشه برای برسی وضعیت دوست کوچک خود از نظر بیماری های قارچی گربه، او را پیش دامپزشک ببرید.

6 دیدگاه در “درماتوفیتوز گربه | راهنمای جامع دلایل شیوع تا نحوه درمان

  1. حسن گفت:

    بسیار عالی و مفید بود.

    1. manager گفت:

      امیدوارم لذت برده باشید.

    2. Morteza گفت:

      سلام وقتتون بخیر. گربه من دچار درماتوفیتوز شده بود و با علائمی که توی مقالتون گفتید متوجه اون شدم و سریع پیش دامپزشک رفتم برای گربم دارو تجویز کرد و ضدعفونی کننده هم برای تمیز کردن محل گربم داد که با انجام کارایی که دامپزشک بهم گفت الان وضعیت گربه من به حالت عادی برگشته و حالش خیلی خوبه ممنونم از مقاله بسیار عالی که تهیه کردید.

      1. manager گفت:

        سلام. امیدوارم که لذت برده باشید و بسیار خوشحال هستیم که این مقاله در درمان گربه شما مسمر ثمر بوده و براتون نتیجه مثبت حاصل کرده. نکته ای که هست و باید رعایت بشه اینه که اگر گربه شما درمان شده سعی کنید بازهم پیش دامپزشک برید و به صورت منظم چکاب های لازم را انجام بدید تا از عدم ایجاد مجدد این بیماری در گربه خودنون مطمئن بشید. موفق باشید.

  2. Maryam گفت:

    درماتوفیتوز همون آلوپسی گربه هست؟

    1. manager گفت:

      سلام. بله درماتوفیتوز همون آلوپسی گربه هست و در هر دو شاهد ریزش موی گربه به صورت سکه ای هستیم که برای برطرف شدن باید به دامپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.