چاقی گربه
چاقی گربه | علت های چاقی و راهکار های کاهش وزن در گربه ها

علّت های چاقی در یک گربه چیست؟

چاقی گربه میتواند به دلایلی مانند فالعیت کم و رژیم غذایی نادرست بستگی داشته باشد. اضافه وزن گربه یکی از مسائلی است که شادی و چابک بودن را از گربه ها میگیرد. گربه هایی که وزن متعادلی دارند زندگی شاد تر و طولانی تری خواهند داشت. اما اگر گربه شما اضافه وزن دارد جای نگرانی نیست ما به شما راه های کاهش وزن گربه را به صورت جامع آموزش خواهیم داد. راه های زیادی برای از بین بردن چاقی گربه ها پیشنهاد داده شده است که بعضاً ممکن است گربه شما را آزار دهد. ما دراین مقاله به شما راه های مناسب جهت کاهش وزن گربه را به شما پیشنهاد میدهیم.

چرا وزن متناسب برای گربه شما مهم است؟

چاقی گربه می تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی آن شود. گربه های دارای اضافه وزن تمایل دارند که از نظر جسمی کمتر با خانواده خود ارتباط برقرار کنند. به عبارتی دیگر گربه ای که درای اضافه وزن است همیشه دوست دارد در کناری لم بدهد و تماشاچی دیگران باشد. اضافه وزن گربه ها موجب این میشود که اغلب از انرژی کمتری برخوردار باشند، کمتر بازیگوشی کنند و بی حال باشند. همچنین چاقی گربه ممکن است زمینه خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های جدی سلامتی، از جمله موارد زیر را افزایش دهد.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: درماتوفیتوز گربه

بیماری های که ممکن است اضافه وزن گربه به وجود آورد:

  • آرتروز

اضافه وزن گربه می تواند فشار بیش از حد بر روی مفاصل، تاندون ها و رباط ها وارد کند. چاقی گربه موجب این میشود که گربه شما به مرور زمان از پا دربیاید و فعالیت آن کمتر و کمتر بشود.

  • بیماری های ادراری

چاقی گربه میتواند موجب به وجود آمدن بیماری های ادرای در آن بشود. این مسئله برای گربه ها و شما بسیار آزار دهنده خواهد بود.

  • بیماری های قبلی

بیماری های قلبی در اثر چاقی گربه طیف گسترده ای را در بر میگیرند. امراض قلبی برای گربه ها بسیار خطرناک و عوارض جدی هستند.

  • فشار خون بالا

اضافه وزن گربه باعث فشار زیاد بر قلب میشود و این موضوع فشار خون بالا را در بدن گربه به وجود می آورد.

  • دیابت

چاقی گربه موجب دیابت در گربه ها میشوذ.دلیل این کار هم این است که نیاز بدن به انسولین از توانایی تولید یا استفاده از آن در بدن بیشتر است.

  • تنگی نفس

چربی های حاضل از اضافه وزن در قفسه سینه و شکم گربه می تواند توانایی ریه ها را محدود کند و موجب تنگی نفس در گرربه بشود.

  • ضعف سیستم ایمنی بدن گربه

اضافه وزن گربه میتواند باعث ایجاد در ضعف در سیستم ایمنی آن شود که خود زمینه را برای بسیاری از بیماری ها فراهم میکند.

  • یبوست و نفخ شکم

یبوست و نفخ شکم یکی از رایج ترین عوارض چاقی در گربه ها است.

  • سرطان

یکی از بیماری هایی که ممکن است با چاقی همراه شوند سرطان است. این موضوع نادر است اما امکان به وقوع پیوستن آن بازهم گربه را تهدید میکند. همانطور که مشاهده کردید شاید چاقی گربه به خودی خود مشکل زا نباشد اما زمینه ساز بیماری های خطرناک است. اگر با خواندن این مقاله به فکر برطرف کردن اضافه وزن گربه افتادید در ادامه با ما همراه باشید.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: کرم های گربه ها

دلایل چاقی گربه

مانند انسان ها، دلایل مختلفی میتواند باعث ایجاد چاقی در گربه ها بشود. دلایل چاقی همیشه به اندازه تغذیه بیش از حد ساده نیست. مهم است که قبل از شروع برنامه کاهش وزن گربه، علل بالقوه پزشکی برای چاقی را نیز به کمک دامپزشک برسی کنید.

برخی دلایل عمده چاقی در گربه ها می تواند شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

  • بیش از حد غذا دادن به گربه

بعضاً والدین گربه ها فکر میکنند که با غذا دادن بیشتر به گربه خود به او لطف کرده اند. اما این تفکر بسیار اشتباه و نادرست است و میتواند منجر به اضافه وزن گربه بشود. یکی از راه های کاهش وزن گربه ها کنترل تغذیه آنها به صورت مناسب و دقیق است.

  • ژنتیک

همانند انسان ها چاقی گربه ها هم میتواند ژنتیکی باشد. در این مورد خود گربه به ضورت خود به خود پتانسیل های چاق شدن را دارند.

  • سطح فعالیت، بی تحرکی و عدم ورزش

سطح فعالیت گربه در کنار رژیم غذای گربه یکی از مسائلی است که میتواند به کاهش وزن گربه کمک کند. در عین حال عدم فعالیت و تحرک گربه میتواند منجر به چاقی او بشود.

  • عادت های نا سالم غذایی

عادت های ناسالم غذایی گربه نقش به سزایی در چاقی گربه ها دارد. این عادت ها میتواند شامل استفاده نکردن از غذا های مناسب برای گربه تا تنظیم نکردن وعده های مناسب برای او باشد. شما میتوانید غذا های گربه مناسب را در بخش غذای گربه مشاهده نمایید.

  • کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یکی از عوامل دیگر اضافه وزن گربه ها میباشد. شما میتوانید در این رابطه از دامپزشک خود کمک بگیرید.

  • مصرف برخی از داروها

مصرف بعضی از دارو ها برای بیماری های گربه میتواند منجر به چاقی گربه ها بشود. اگر برای گربه خود به صورت مستمر دارو مصرف میکنید و گربه شما دچار اضافه وزن است این موضوع را به دامپزشک گربه خود گزارش دهید.

  • دیابت

همانطور که اضافه وزن گربه ها میتواند باعث دیابت شود برعکس این موضوع هم صادق است. یعنی ممکن است گربه هایی که دچار دیابت هستند دچار چاقی هم بشوند. حال که باهم دلایل ایجاد چاقی گربه را برسی کردیم میتوانیم به سراغ راه های های کاهش وزن گربه ها برویم.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: دیابت گربه ها

چگونه به برطرف کردن اضافه وزن گربه کمک کنیم؟

تنظیم و مدیریت یک برنامه کاهش وزن برای گربه معمولاً شامل یک رویکرد چند وجهی است. یعنی شما باید از چند بعد با این موضوع رو به رو بشوید. یک برنامه سالم برای کاهش چاقی گربه هیچ راه حل سریعی را ارائه نمی دهد. یک برنامه خوب برای کاهش وزن گربه شامل تنظیم مسائل مربوط به درون خانه و اطراف خانه برای جوابگویی بهتر برای گربه خواهد بود. برخی از نکات مهم برای کمک به گربه در کاهش وزن در زیر شرح داده شده است.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: سرطان گربه ها

راه های کاهش وزن گربه

1. شرایط پزشکی زمینه ای را منتفی کنید

مهمترین جنبه در هر برنامه کاهش وزن این است که ابتدا مشخص کنید شرایط پزشکی زمینه ای وجود دارد یا خیر. این موضوع می تواند در اضافه وزن گربه شما نقش داشته باشد. پس شناسایی علت چاقی گربه، رد کردن و درمان مشکلات مرتبط با افزایش وزن در درجه اول قرار دارد.

2. به توصیه های دامپزشک خود گوش دهید

اگر متوجه نشده اید كه گربه شما به چه دلیل دچار چاقی شده است به با دامپزشک صحبت کنید. دامپزشک شما میتواند به شما کمک های خوبی در زمینه شناسایی دلایل چاقی گربه شما بشود. سعی کنید اگر خود نتوانستید دلیل اضافه وزن گربه را بفهمید خودسر عمل نکنید و به حرف های دامپزشک گربه خود گوش کنید. اگر هیچ دلیل اساسی برای اضافه وزن گربه شما مشخص نباشد دامپزشک به طور معمول کاهش وزن تدریجی را توصیه میکند. در موارد شدید، دامپزشک ممکن است یک رژیم خاص برای کاهش وزن گربه را توصیه کند.

3. در نظر بگیرید که چه غذایی به گربه خود می دهید

یک از علت های چاقی گربه ها به دلیل نوع غذایی است که به او میدهید. کیفیت غذاهای گربه به طور چشمگیری میتواند متفاوت باشد. بعضی از غذا های گربه می توانند قندهای اضافی غیرضروری داشته باشند همچنین برخی دیگر به ویژه دارای چربی زیادی هستند. غذای کنسرو گربه از غذای خشک گربه کالری کمتری دارد و حاوی مقدار زیادی آب است. همچنین هضم آن برای گربه راحت تر است و بسیاری از گربه ها از آن لذت می برند. اگر شما قصد تهیه غذای کنسرو دارید میتوانید کنسرو غذای گربه gran bonta با طعم مرغ را مشاهده نمایید.

بعضی از دارندگان گربه ها ترجیح میدهند به جای استفاده از غذای خشک مقدار بیشتری از غذای مرطوب را تغذیه کنند. آنها اعتقاد دارند که این کار میتواند تا حدودی از چاقی گربه جلوگیری کند. شما میتوانید بدون مشورت دکتر نیز خودتان با توجه به ویژگی های غذا یک غذای مناسب برای گربه خود انتخاب کنید.

4. میزان غذای روزانه گربه خود را اندازه بگیرید

علت بسیار مهم چاقی گربه ها صرفاً مصرف بیش از حد مجاز تغذیه برای آن ها است. برای شروع شما میتوانید با اندازه گیری وعده های روزانه با یک فنجان یا یک پیمانه شروع کنید. شما باید غذای کربه را همیشه در دسترس او نگذارید یعنی یک بار برای چند وعده به او غذا ندهید. سعی کنید غذای گربه را با برنامه ریزی دقیق به او بدهید. کنترل نکردن وعده های غذایی ومقدار آنها یکی از دلایل اصلی اضافه وزن گربه ها است. شما با تغییر تدریجی سبک غذا دادن به گربه خود میتوانید به گربه خود اعلام کنید که باید غذای خود را طبق برنامه بخورد.

تغییر تدریجی باعث میشود که هم گربه شما اذیت نشود هم خیلی راحت به رژیم جدید خود عادت کند. همچنین شما می توانید از یک فیدر اتوماتیک استفاده کنید که مقدار اندازه گیری شده غذا را در زمان قبل از تغذیه تنظیم کند. این کار به کاهش وزن گربه بسیار میتواند کمک کند پس آن را جدی بگیرید. اگر چند گربه دارید میتوانید برای گربه ها ایستگاه های غذای فردی بگذارید. گربه ها طرفداران غذا خوردن با هم نیستند این کار میتواند به آنها استرس وارد کند و منجر به چاقی گربه بشود. زمان صرف غذا نباید یک تجربه استرس زا برای گربه باشد.

5. جلسات روزانه بازی برای افزایش تحرک گربه

علاوه بر نظارت بر میزان کالری دریافتی و تأمین تغذیه با کیفیت، تحرک برای کاهش وزن گربه شما بسیار مهّم است. گزینه های زیادی برای بالا بردن تحرک گربه ها و از بین بردن چاقی گربه وجود دارد حتی اگر آنها در فضای باز فعالیت نکنند. بازی درایو شکار میتواند یک فعالیت عالی برای برطرف کردن اضافه وزن گربه است که میتوانید آن را انجام دهید. برای برطرف کردن چاقی گربه زمان بازی برنامه ریزی شده باید هر روز در یک یا دو ساعت یکسان اتفاق بیفتد. این کار یک ساختار و یک برنامه ثابت را برای کاهش وزن گربه شما فراهم می کند.

داشتن انواع مختلفی از اسباب بازی های تعاملی که همیشه در دسترس هستند ایده بسیار خوبی برای گربه ها است. داشتن دو یا سه موش اسباب بازی به تحرک و سرگرمی گربه شما کمک می کند.موش ها برای شبیه سازی طعمه بسیار مناسب هستند و به درایوهای طبیعی گربه کمک می کنند. این واقعاً مهم است که به گربه خود اجازه دهید طعمه خود را شکار کند. در غیر این صورت، گربه ناامید می شود و یا بازی با شما را متوقف می کند. اگر با اشاره گر لیزری بازی می کنید، حتماً جلسات بازی بچه گربه را با اسباب بازی ای که او می تواند بگیرد، برگزار کنید.

قطعاً این فعالیت ها میتواند چاقی گربه را کنترل کند.

6. مرتباً پیشرفت را ارزیابی کنید

برای کنترل چاقی گربه از مصرف مواد غذایی (شامل همه رفتارها)، ورزش و وزن هفتگی یک گزارش كتبی تهیه كنید. گربه خود را هر هفته در ساعت معینی از روز وزن کنید. شما میتوانید با اطلاعات به دست آمده دست به ترسیم نموادار ها بزنید تا از این طریق کاهش وزن گربه را کنترل کنید. به یاد داشته باشید شما ممکن است با این موضوع رو به رو شوید که گربه در وزن خاصی گیر کرده است این موضوع این معمول است. شما نباید ناامید نشوید و برنامه کاهش وزن را به صورت دقیق ادامه دهید. مطمئن باشید که هیچ کس در خانه  شما در رژیم تقلب نمی کند.

شما میتوانید این مطلب را نیز بخوانید: ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)

همانطور که مشاهده کردید چاقی گربه ها مسئله جدی و خطرناکی است که میتوان با کاهش وزن آن را حل کرد.